- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
253

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Otto Normann: Nytt teater - I - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nytt teater,
kritiker bør være besatt av lidenskapelig kjærlighet til den
kunstart han skriver om. Men kjærlighet til kunst fører
til ærlighet i bedømmelsen av dens utøvere.
Den som vilde dekke over Det nye Teaters åpningsneder
lag vilde dessuten ikke narre nogen. Allerede første kvelden
reagerte publikum tydelig. Det kjedet sig. Jeg legger liten vekt
på de fleste publikumsuttalelser, men stor vekt på publikums
umiddelbare inntrykk. Det er som oftest noget riktig i dets
reaksjon, når den er spontan og upåvirket. Publikums usik
kerhet begynner først når det skal klargjøre sine inntrykk
og finne ord for dem; derfor griper det ofte etterpå til
andres dom, ofte den ukyndigste.
Det hender naturligvis at kunst er så ny og original at
publikum reagerer galt. Jo nyere og mere raffinert kunst vir
ker, desto større kunstnerisk opdragelse krever den jo av sitt
publikum. Ganske visst var den malerkunst som inn
rammet Det nye Teaters åpningsforestillinger raffinert, seiv
om den hverken var ny eller original, men forestillingene
som helhet var så lettfattelige og så lite nye at de neppe
bragte publikum ut av fatning.
Det vilde ikke engang være umaken verd å komme til
bake til dem, hvis de ikke hadde reist et prinsipielt spørs
mål: hvad er nytt teater?
Strengt tatt lar spørsmålet sig ikke besvare, fordi det som
er nytt teater idag, ikke er absolutt nytt teater imorgen. Men
når man i vår tid taler om nytt teater mener man jo ial
mindelighet den utvikling av sceneteknikken og teatrets
estetikk som har funnet sted i de siste 20—25 år. Med
andre ord den mere og mindre bevisste reaksjon mot na
turalismen og klassisismen, virkelighetskopieringen og ordgyde
riet, som allerede nu omfatter en rekke mere og mindre tilbake
lagte ismer. I virkeligheten betyr ikke nytt teater annet enn at
man vil gjøre teatret så levende som mulig, søke å gi scene
kunsten vår tids rytme, gjenspeile i den vår tids mentalitet.
Måtene å gjøre dette på er tallrike og sterkt förbigående.
Imidlertid har sceneteknikkens enorme utvikling ført med
sig at man efter utallige forsøk skimter visse grunnprinsipper,
253

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free