- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
259

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Otto Normann: Nytt teater - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nytt teater.
gene i de to stykkene han har satt op blitt anderledes.
Hadde han også hatt tilstrekkelig kjennskap til norsk sprog
hadde han bedre kunnet hjelpe skuespillerne over mange
vanskeligheter det gjelder ikke minst Tore Segelcke i
«Selsomt mellemspill» seiv om formodentlig ikke nogen
iscenesetter i verden på dette tidspunkt i hennes utvikling
iallfall kunde ha bragt henne til å makte den meget kre
vende rolle og ut av adskillige vakre og følsomme enkelt
heter skape en gjennemført skikkelse. Men det som i denne
forbindelse har interesse er å peke på hvordan Per Lindberg
søker en harmonisk helhet, en iscenesettelse i stykkenes
ånd. Det er Nationaltheatret, som i det siste har vært nytt teater.
Det vilde være mere enn urettferdig å dømme Det nye
Teater efter dets åpningsforestillinger. Men teatret seiv bør
ta varsel av dem. Man fornyer ikke norsk iscenesetterkunst
ved kritikkløs anvendelse av en dekorasjonsretning som
ikke engang har fremtiden for sig. Man skal lære av det
fremmede, men ikke kopiere det.
Ledelsen gikk til sin gjerning med mere entusiasme og
energi enn förståelse. Den kunde ha skapt tre forestillinger
som hadde svart både til stifternes og chefens hensikter,
tre forskjellige forestillinger som hadde stillet alle teatrets
krefter frem i lyset. Den valgte istedet et dødfødt eksperi
ment, som i like grad skadet teatrets skuespillerpersonale og
dets ledelse. Men Det nye Teater rummer så meget vilje
til det gode, det er så sterkt mottagelig for impulser at vi
har rett til å tro på dets fremtid. Dets opgave er stor og
skjønn: et nytt og levende teater, en ny nasjonal isceneset
terkunst som vakent følger utviklingen uten å la sig forvirre
av den. Et fremdriftens teater, hvor unge norske dramati
kere både kan se sine egne og verdensdramatikkens beste
verker spillet.
En ting bør imidlertid teatrets populære chef vite. Denne
skjønne opgave stiller et krav til ham, han bør gjøre et valg.
Enten chef og skuespiller eller chef og iscenesetter; iallfall
ikke alt på én gang hvis han vil at Det nye Teater ikke
bare skal være nytt, men bli gammelt.
Axel Otto Normann.
259

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free