- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
306

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Helge Krog: Fra Ibsen til Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helge Krog.
ling. Da den mann som planmessig har beruset henne med
begeistrende ord mener at nu er han ved målet, nu er hun
hans bytte da våkner hennes fine, men hittil slumrende
instinkt, og hun skriker: det var ikke ærlig, det var ikke
ærlig! Det er vendepunktet i hennes liv: fra nu av forlan
ger hun at hvert ord skal bety nøiaktig det som er dets me
ning, og hverken mere eller mindre. Men dette forlangende
var summen av en ny generasjons oprør mot den eldre
og det blev et kjennemerke på alt hvad Gunnar Heiberg
skrev: like på saken, rett i blinken; ingen besmykkelse, in
gen gylne talemåter, seiv om de er aldri så poetiske eller
slående eller åndfulle; ingen omskrivninger, seiv om de gjør
sig aldri så godt!
Dette kan synes såre enkelt; men det er likefullt et av
de sværeste krav en dikter kan stille sig seiv. Intet er i dikt
ning så vanskelig som å være tilbunns ærlig; intet koster så
meget av selvovervinnelse, av vilje, av skarpsyn og av
evne. For ingenting skjuler sig så godt for det menneske
lige øie som virkeligheten. Gunnar Heiberg hadde både vil
jen og evnen. Han innvant et nytt stykke virkelighet
annekterte det for sig seiv og for oss. Dette er summen av
hans originalitet. Dette er den handling, som en ny genera
sjon gjennem Helenes munn krevet av ham. Han var ærlig
der hvor ingen hadde vært det før. En ny ærlighet.
Ibsen berømmes som den store dramatiske konstruktør.
Med rette. Der er en mektig arkitektonisk struktur i hans
drama, en imponerende lovmessighet i ideens utvikling, en
ufeilbarlig stringens i handlingens forløp. Det er alt dette
som gir hans skuespill deres preg av «skjebnedramaer».
Men ingenting erhverves ganske gratis. Og nettop denne
overlegne bygningskunst, denne strenge lovmessighet, beteg
ner tillike en svakhet i det ibsenske drama: nemlig der hvor
den kommer tilsyne som konstruktiv metode. Man
merker undertiden generende tydelig hvor dikteren vil hen.
Seiv om personene aldri mister sitt selvstendige individuelle
liv, seiv om dikteren ikke tvinger dem, får man ofte en
følelse av at han har trukket snevre grenser for deres be-
306

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free