- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
320

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sem Austrumdal: Moderne demonologi (kollektivisme)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sem Austrumdal.
Men faktum kan ikke uten videre benektes, seiv om den
eksakte forklaring kan falle vanskelig. Og faktum synes å
være: at der finnes en kollektiv virksomhet, en «moralsk
kraft», et irreduktibelt macrovesen med sin særegne bevisst
het, og som virker utenfor individet, samtidig som dette er
en bestemmende del av den.
Denne synsmåte faller naturligvis fremmed for en ver
den, hvis förståelse av psykologi er innskrenket til rent indi
viduelle aksjoner og reaksjoner. Den betydningsfulleste virk
ning av den moderne demonlære torde derfor kanskje være
den, at mennesket blir rykket ut av den gigantiske vill
farelse, at der i kosmos’ uendelige energifylde bare finnes én
bevissthet : den menneskelige ja, og så kanskje et mystisk
vesen : Gud.
En av den moderne sociologis mest bemerkelsesverdige
resultater er nettop påvisningen av en rasjonell forbindelse
mellem den menneskelige bevissthet og Gudsforestillingen
hvis man da kan kalle det en forestilling som er innbe
grepet av alt ukjent ? K Men bare en slik dristighet i pro
blemstillingen som å tilsikte en rasjonell forklaring av Guds
begrepet, er nok til å støte 99 pet. av det lesende publikum,
for hvem dette begrep er tabu. Det er derfor ikke underlig,
at moderne sociologi av så mange blir avfeid med et skulder
trekk, ledsaget av flatbunnede bemerkninger om fransk logikk.
Nu er det så: at det er like tvilsomt å slutte fra sam
fundsmorfologi til samfundspsykologi som det i vanlig fall er
å slutte fra fysiologi til psykologi, og det er kanskje det man
mest kan bebreide de franske sociologer, at de beskjeftiger
sig mere med de morfologiske fenomener enn de psyko
logiske og delvis blander dem sammen. Ti fordi om dy
namomaskinen er nøie knyttet til elektriske fenomener, så
er dynamomaskinen derfor ikke elektrisitet. Dette gjelder
all psykologi. Psykologisk erkjennelse fordrer et så kraftig intui
tivt fremstøt at en tilbakeskuende betraktning blir mulig. Det
som erkjennelsesmessig gir gruppepsykologi et fortrin, er
menneskets dobbeltnatur: én natur som avsluttet ego, og én
natur som integrerende element av samfundet. Det er i
1 Det er under sitt studium av totemklanenes konstitusjon, at Durkheim
mener å ha funnet kimen til all samfundsdannelse: Gudsbegrepets differential
(begynnelsesform).
320

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free