- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
377

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - S. Neander-Nilsson: Påve Pius XI:s utrikespolitik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Påve Pius XI :s utrikespolitik.
den otvivelaktigt kom i besittning av genom Pius’ seger över
modernisterna, betydde äntligen, att påvemakten vid världs
krigets utbrott 1914 åtminstone inte var svagare än den hade
varit strax före 1870.
Världskriget med dess olika maktkoalitioner tycktes emeller
tid till en början ställa Kyrkan i en prekär situation. Det
var nämligen uppenbart för alla, att vilken som än segrade i
den [stora dragkampen, så skulle Kyrkan i inget fall göra
några vinster på affären. Avgingo Centralmakterna med
segern, betydde detta visserligen en seger för Österrike med
därmed ty åtföljande fördelar för Kyrkan. Dock icke i främsta
rummet! Ty Centralmakternas seger var framför allt Kejsar-
Tysklands seger och därmed Preussens, protestantismens och
kulturkampens! Att Ententen segrade, var heller inte efter
Kyrkans önskan. Ententens seger betydde en seger för det
antiklerikala Frankrike i varje fall en mera önskvärd sak
än att det protestantiska Preussen skulle segra. Den betydde
vidare Englands seger, låt gå! Men den betydde framförallt
och däri låg den största faran för den katolska kristen
heten det ortodoxa Rysslands frammarsch över Levanten
och i Österlandet, och den betydde slut och konkurs med
hela katolicismen i Främre Asien, i Syrien och Palestina.
Katolikernas utdrivande från Palestina betyder för Kyrkan
precis lika mycket som om påven skulde bli körd i väg från
Rom. Att ryssarna därvidlag heller inte skulle hysa några
betänkligheter, ansåg man sig med hänsyn till de hundraåriga
bittra striderna mellan de ortodoxa och katolikerna angående
de heliga platserna i Palestina, inte ha någon som helst an
ledning att betvivla. Till slut bildade också Italiens del
tagande i kriget med ty åtföljande trassel med fiendeländernas
diplomatiska beskickningar vid Vatikanen ett krångligt och
svårartat problem.
Med utgångspunkt från alla dessa resonnemanger bör
man betrakta det slutgiltiga resultatet av kriget:
Preussen besegras och därmed protestantismen! Ententen
segrar, men innan dess blir det revolution i Ryssland! Där
med är den ortodoxa faran borta för Levantens vidkommande.
Ja, än mera! Genom den ryska monarkiens fall förlorar den
ortodoxa kyrkan i Ryssland sin högste styresman, kyrkan
spränges sönder, och präster och munker förföljas av de
377

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free