- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
119

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ragnar Vogt: Sjelesorg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sjelesorg.
pelvis gjennem drøftelser, samtaler, med en autorisert skrifte
far. Herom senere.
Hvad Ravaisson kaller de intellektuelle, abstrakte avgrens
ninger motsatt de uavgrenselige, kontinuerlige, konkrete umid
delbarheter, blir i psykologiske vendinger til intelligens
og intui s j o n (jfr. Bergson), eller tanke og oplevelse
(Klages). Den siste forfatter sondrer mellem «Geist» og «Seele».
«Geist» tillegger han den funksjon å .tenke og ville d.v.s.
beherske, mestre gjenstande, operere teknisk med det abstrakt
skjematiske, avgrensede, objektive hvorimot «Seele» op
fanger den levende realitet, opl ever, medoplever tilværel
sens billedfylde. «Geist» er målrettet, målbundet, mål
begrenset, herskelysten vilje, der eksklusivt tenderer mot full
kommen teknikk og størkner sjeletom deri, når den løper
linjen tilende. «Seele» er den kosmogoniske Eros, sympatien,
delaktigheten i alt værende, den henførende, berusende op
levelse av hele livsfylden. 1 hovedtrekk samstemmer Klages
med den franske retning en anti-intellektualisme, der ikke
i minste måte fornekter eller forringer videnskap, men stiller
denne på plass som metode, synsmåte, teknisk skjema, hjelpe
middel i tilværelsen, samtidig som denne reale eksistens forut
settes rikere og videre enn det intellektuelle utsnitt derav.
Det sjeleliges egenart trer oss kanskje allermest impone
rende imøte i sa mfø 1 eise ne, in nføli nge ne, med
følingenes kjensgjerninger. Som kropper, stoffer, materier,
er vi adskilte gjenstande, hver utenom en hve r annen
og alt ann et; som med-oplevende vesener er vi for å
bruke en vending fra Aristoteles (og gamle skolaster )
på en viss måte alle ti ng (quadam modo omnia sunt).
Vår egen sjel kan også gjenopstå hos andre til ondt eller
godt. Sjelsvirksomhet er sier Bergson «penetration mutu
elle» (gjensidig gj enn emt re ngn i ng) både hvad
angår enkelthetene i den individuelle sjel og samspillet mellem
sjelene. Den kollektive, sociale sjel elighet fransk,
tysk, norsk sjel o. s. v., kristelighet, humanitet er realiteter,
som også har krav på sin omsorg.
Oldlidens rituelle renselser i forbindelse med de store
religiøse ceremonier (ved innføring i mysterier o. 1.) gav sym
bolsk uttrykk for trangen til å fjerne smuss, mangler og synd.
119

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free