- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
123

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ragnar Vogt: Sjelesorg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sjelesorg.
<:n annen måte. Anger er på primitivt nivå den übestemte
ulykkesfølelse ved noget, som man føler, man seiv har for
voldt på litt høiere trin ulykke over egen dumhet eksem
pelvis tyvens angerfulle bedrövelse over å ha båret sig ad
så tankeløst, at han kom i heisen —, først på det mere ele
verte plan blir angeren til ekte sorg over egen syndige be
skaffenhet, som voldte den onde gjerning, o. s. v. Toleranse
er kan hende for mange intet annet enn den likeglade kynisme,
der holder alle meninger eller ståndpunkter for like gode
eller like slette; men den kan også være talende sympati
gjennem rik innføling, blikk for ting og forhold, som de for
toner sig fra annet interesse standpunkt, parret med vemod
over alle innsikters begrensning, levende følt trang til selv
supplering gjennem såkalte motparters relative visdom. Fryd
kan være barnefryd og Schillers Hymne an die Freude.
Samme ord betyr derfor noget helt ulike på de forskjellige
sjelelige nivåer eller utviklingstrin. Og dog er der på samt
lige plan også noget av det samme, i toleransen f. eks. dette
at fremmed opfatning tales i frykt at noget blir skydd,
i kjærlighet at noget tiltrekker o. s. v.
I kamp gjeller det forsvar og angrep på det fysi
ske plan flukt, gjemsel, dekning av kroppen bitt, støt,
hugg, skudd o. s. v. rettet mot fremmed legeme; man viker
unda eller dekker sig fysisk, beskytter sig mot blot
telser og søker å ramme andre på de res b lotte de
punkter. Føres kampen over på det sjelelige plan blir op
gaven fremdeles å flykte, dekke og gjemme på den ene side
og å ramme blottelser på den annen. Men andres angrep
på min sjel (min ære) vil si, at frem mede misbilliger min
holdning, bebreider mig noget, konstaterer mine feil. Mitt
forsvar består nu deri, at jeg flykter for og tildekker bevisst
heten om egen skrøpelighet, bortvender opmerksomheten
derfrå, utrydder erindringen derom o. s. v. og mitt gjen
gjeldende angrep arter sig som skjerpet opmerksomhet og
ypperlig erindring overfor andres skavanker, dårligheter og
misgrep i det hele. Fremdeles dreier det sig altså om til
de kn ing og blottelse, Uld ek ning av egne feil og
blottelse av andres (med tilhørende misbilligelse eller
nedrakning). Det samme gjentar sig når vi minnes angrep
på vår sjel; vi tildekker minnene om egen uverdighet og
123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free