- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
206

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. Kaaran: En socialist om Ibsen - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

A. Kaaran.
en intellektuell proletar som intet har å takke sine for
eldre for, men bare de kunnskaper og tanker han seiv har
erhvervet sig.
Han kjemper mot den «kompakte majoritet», som ikke
vilde foreta den ombygning av badet, som var absolutt nød
vendig for patientene. Men for det første bestod jo i dette
tilfelle majoriteten av de syke, mens de som var mot hans
forslag om ombygning var i minoritet. For det annet, av
hvem bestod hans kompakte majoritet, som han erklærte
krig? Av badets aksjonærer, huseiere og av byens plebs, som
stod under innflytelse av disse elementer og gikk blindt efter
dem; det var egentlig de siste som utgjorde majoriteten.
Hadde Stockmann kunnet forstå dette, vilde han innsett at
fremskrittets virkelige fiender ikke var «majoriteten», men
bare majoritetens übevissthet.derkom av den avhen
gige stilling, som den økonomisk-sterke minori
tet hadde holdt den i, og da vilde han ha kjempet nettop
mot minoriteten.
Derfor har anarkistene god grunn tii å applaudere ham.
Deres tankegang har de samme mangler, som Stockmanns
tankegang. Han tenker i høieste grad abstrakt og kjenner
kun den abstrakte motsetning mellem sannhet og vill
farelse. Han forstår ikke at sannheten kan høre til forskjel
lige kategorier, og er avhengig av sin o pri nn eise.
Blandt de russiske godseiere fantes übetinget folk, som
var mer dannet og mer utviklet enn deres livegne og som
ikke trodde på at lyn og torden fremkalles ved at profeten
Elias kjører i en vogn, og hadde det gjeldt spørsmålet om
tordenens årsak, vilde sannheten vært hos majoriteten hos
de dannede godseiere. Men hvem hadde rett i spørsmålet
om ophevelse av livegenskapen ? Det er klart at når det gjelder
samfundsinteresser eller klasseinteresser så er det den største vill
farelse å mene at minoriteten alltid har rett, og at majoriteten alltid
tar feil. I virkeligheten er forholdene akkurat de motsatte.
Inntil nu har samfundsforholdene vært slik at minoriteten
alltid har utbyttet majoriteten. Altså har den objektive nød
vendighet bragt minoriteten til å forfekte sannheten, og mino
riteten villfarelsen.
Men, kunde Stockmann innvende, den utbyttede minori
tet er slett ikke de beste mennesker. De beste er vi, de in-
206

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free