- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
345

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigvard Nielsen: Om Henrik Wergeland som religiøs personlighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

23 Samtiden. 1930
Om Henrik Wergeland som religiøs personlighet.
stjerne! som blir hans diktnings førende genius op mot
himmelen, ned til Hel.
Og så hans himmelstormende lykke, da han har funnet
sin Amalie og er blitt forlovet med henne. Og diktene om
og til sin hustru, efteråt han er blitt gift med sin Amalie. I
diktet «Min første omfavnelse» finnes følgende vers:
Du har forsonet, uskyldige brud,
sjælen med verden, blodet med Gud:
Dengang din hellige pande du sænkte,
straalren som naadens skinnende lin
over mit bryst,
borttog du synden den taarebestænkte.
Nu er mit sind
Det er en Eros, som i næste øieblikk kunde synge salmer.
Og så tilsist: Hvorledes er de wergelandske religiøse idéer,
hans religiøse tankeverden? Det har vært sagt at hans reli
giøse tanker kun var en fattig og hendøende deismes tanker.
En religiøs personlighets verd bedømmes ikke først og fremst
ut fra det religiøse tankestoff, som vedkommende råder over.
Sikkert vilde vi ved en nøiaktig undersøkelse hos Wergeland
finne en flerhet av religiøse tanker, som ikke bare tilhører en
hendøende retning, men som ennu idag er levende og gjør
sig sterkt gjeldende i nutidens psykologiske og religiøse tenk
ning. Men la være at det ikke er som religiøs tenker at
Henrik Wergeland er blitt den fremragende religiøse person
lighet. Deri deler han lodd med mange av de største, ja med
Mesteren seiv. Det er som allsidig varmt og sterkt og levende
menneske gjennem dikt og dåd at Henrik Wergeland rekker
op til himmelen, ned til Hel.
Men kunde deismen i nogen monn danne et brukbart
grunnlag for ham, så har kanskje dette sin grunn i deismens
enkelhet. Dermed fikk han den fornødne religiøse bevegel
sesfrihet. Hans dåds og hans diktnings kongeørn vilde ikke
ha tålt en skarpslepen rettroenhets dogmatisme. Man finner
ingen kirkelig dogmatikk hos ham, ingen kristologi, ingen com
municatio idiomatum, ingen ordo salutis. Men han eier et
rent som et tempel og lyst.
345

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free