Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anathon Aall: Personlighetsidealet hos vesterlendere og hos østerlendere
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
rAa Anathon Aall.
dogmatikk ved det japanske universitet. Religionen er privat
sak (i Japan nærom den eneste privatsak). I Japan, som an
netsteds, tror man og tviler man; men det øves ingen chi
kanerier mot dem som tviler og det øves intet koketteri over-
for dem som tror.
Flere ting tyder i Orienten på en dyp opfatning av skjeb
nen og sans for den like grunnatur hos menneskene. Har
en japaner brutt loven og sonet ut straffen, så går han ikke
livet langt og gjelder for en brotsling for den sak. Han har
gjort fyldest for retten og har senere samme krav på aktelse
som en annen borger i retsstaten. Den skånende følelse ut
strekker sig helt til forbryterlaget. Det gjelder her i stillhet
den regel at man skal gi offeret en chance til å berge livet.
«Abunai» det er farlig med det rop skal voldsmannen
advare den som kommer i hans vei, før han gjør bruk av
kniven. Enhver som reiser i Kina vil bli slagen av den
fredelige tone i gatelivet. Østerlenderne hedrer de gamle, dre
vet av et dypt menneskelig instinkt til å gjøre ære på livet.
Hvorfor lever man? Hvad er det en kaver for? Den vester
landske livshunger er fremmed for et orientalsk sinn. Blir
en østerlending av den her studerte type velstående og får
midler mellem hendene, så priser han sin lykke, for nu kan
han grave sig ned i de bøker som inneholder de gamles vis
dom, nu blir det råd med å fremme de ting han har hug
lagt.’ Materielle nydelser veier som regel for ham langt mindre
enn for den hvite mann. Dersom det skulde bli innført alko
holforbud i Kina, så kunde en tvile, om kineserne vilde bli
så harm, som de følte sig fordi et forbud de holdt på: för
budet mot å innføre opium, blev ophevet ved tvangspålegg
fra europeerne.
Nu kan et folk naturlig aldri helt bli muret inne i sine
fortidsfantasier. En tanke på hvad nytt som må til i livet
vil pible igiennem; de levende billeder om hvor godt andre
har det annetsteds fortetter sig og vekker i folkesjelen et be
gjær om å få del i verdens nykjente, tildels halvkjente goder.
På mange mater ser vi da også at de orientalske folk tar til
å røre på sig: Japanerne, inderne, kineserne. Japanerne i
brodden; de har allerede for et par menneskealdrer siden
trukket op en plan for å omlegge det sociale liv. Hos in
derne melder sig trangen til å modernisere samfundet. Og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>