- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
586

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gunnar Høst: En krigsforfatters utvikling. Roland Dorgelès

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Høst.
soldaterminner, er alt i ham igjen som om der ingen krig
skulde vært. Dorgelés er atter blitt den overfladiske og flotte
herre han uten krigen neppe nogensinne vilde avlatt å være.
Han lever nu på sin ene bedrift, og på sine gode venner
som alle sier han er så enestående hyggelig og velmenende.
Iblandt stikker der også i hans forfatterskap frem noget av
det som må være hans charme i personlig omgang: det enkle
og lettrørte. Reaksjonen er hos ham rask og direkte følelse,
tanke, fremstilling og handling må hos ham gå næsten i ett,
som en slags refleks. Derfor blir han litt av en melkegryte
som koker over for et godt ord, men faller til ro straks den
er tatt av ilden. Gignoux kaller ham et vesen uten sikker
hetsventiler han eksploderer. Efterpå? Da sitter der ikke
stort igjen.
Dorgelés vil aldri mere skrive noget virkelig godt, fordi
han aldri mere vil snuble over make til stoff som i «Les
Croix de Bois» eller komme ut for en så intens oplevelse
som krigen. Som forfatter er han helt avhengig av den
historien han har å fortelle. Han kan utstyre den med ånd
fullhet og levende beskrivelser, men han hever ikke emnet
op i et høiere plan. Det er ikke underlig at han taper be
herskelsen når Norton Cru i «Témoins» 1 kaller «Les Croix de
Bois» for et verdiløst vidnesbyrd om krigen, en uekte og
effektjagende bok. Også Dorgelés seiv må vite at den er og
blir hans eneste virkelige verk.
Der var flere grunner tii at «Les Croix de Bois» blev så
meget bedre enn de senere bøkene. Emnet var anderledes
alvorlig og betydelig enn de Dorgelés siden har valgt. Under
inntrykket av de sterke oplevelser var han mere beveget, der
for også ærligere, enklere og intensere enn han efter krigen har
formådd å være. Han var i en förbigående nådestilstand,
fordi den indre bevegelse hos ham er så direkte knyttet til
den ytre oplevelse at den snart legger sig når den øieblikke
lige situasjon er blitt en annen.
Samtidig som oplevelsen var tilstrekkelig nær til at inn
trykket fremdeles var dirrende av liv, har det i «Les Croix
de Bois» undergått en lengere modning enn stoffet i Dorgelés’
senere boker. Det er allikevel karakteristisk at det ulen sara-
1 J. Norton Cru: Témoins, ed. Les Etincelles 1929, gir en kritisk vurdering
av 300 franske krigsbøker.
586

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free