- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
650

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anton Fridrichsen: Jesus og jødedommen - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anton Fridrichsen.
dalen, og fare efter den i tropisk hete og med besværlige
ned- og opstigninger. De fleste foretrakk den kortere vei
gjennem Samaria, og da fikk den gjensidige motvilje luft og
næring ved hundre anledninger. Pilegrimskaravanene trengte
fremfor alt vann, dessuten leirplasser og pleie av sine syke,
var altså avhengige av befolkningens gjestfrihet og hjelpsom
het, og den var nok ikke alltid så stor. Ferden gjen
nem byenes trange gater blev ofte en spissrotgang, hvor
ukvemsord og spottord haglet, og iblandt kunde det gå løs
på tørre never.
Under slike omstendigheter vil det si meget at Jesus
gjør en samaritan til helten i en av sine lignelsesfortellinger:
En prest og en levitt, altså to fremstående representanter for
korrekt jødedom, går forbi uten å bry sig om den ulykkelige
som ligger halvdød ved veikanten; men så kommer en sa
maritan og tar sig av ham på det mest opofrende, han
ofrer endog penger på ham, hvad som i Orienten er høide
punktet av edelmot. Denne lignelse er betegnende for det
klare blikk, som søkte mennesket overalt, seiv hos de tradi
sjonelle motstandere, og som seiv uskadd trengte igjennem
den mest forpestede atmosfære med sin godhet og sin kri
tikk. Lignelsen er en fryktløs utfordring til Jesu landsmenn,
en utfordring som träff dem på et særlig ømt punkt, i na
sjonalstoltheten og ressentimentet. At Jesus med sin idealisme
her står på virkelighetens grunn og ikke bare går omkring
med det ideale krav i baklommen, det ser vi av andre drag
i tradisjonen som viser at han seiv hadde erfart hvad som
lå i de historiske forhold både av godt og av ondt. En gang
blev han nektet natteherberge i en samaritansk landsby,
da han og hans disipler var på vei til Jerusalem, og to av
disiplene vilde nedkalle ild fra himlen over dette hårde og
gudløse samfund ; men Jesus vendte sig om og gav dem en
irettesettelse. Men så hadde han også oplevd at av en flokk
spedalske som han hadde helbredet, var det bare en som kom
og takket, og han var en samaritan. Hans fordomsfri from
het gjorde ham overlegen over inngrodde misforhold og
skjenket ham iblandt de rikeste oplevelser. Fortellingen om
Jesu samtale med den samaritanske kvinne ved Jakobs brønn
(Joh. 4) er nok litterært stilisert, men bakom den ligger sik
kert noget historisk: at Jesus på samaritansk område har
650

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0658.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free