- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogfirtiende årgang. 1930 /
671

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Wyller: Teater i Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEATER I PARIS
Paris har, kan en si, fire slags teatre. Nederst kommer
de folkelige teatre, alle i genren revy, operette-revy eller
«Jorden rundt i åtti dager». De stiller ingen krav til sig utover
det rent underholdende, iallfall stiller ingen krav til dem. De
er helt kommersielle og vanligvis meget store: det halvkommu
nale Chat el et er Paris’ største teater med to tusen plasser
eller mere enn det. De har sitt faste trøstesløst tallrike publi
kum, og ingen gjør dem mén hverken på land eller sjø.
Så har vi nasjonalteatrene. Der er to av dem, og fire eller
fem om vi regner musikken med. Ett av dem er berømt:
le Théåtre francais som det heter eller la Comédie
francaise som det kalles. Det stiller til sig seiv minst
like store krav som nogen annen kan gjøre, men der er stor
uenighet om hvordan det opfyller dem. Almindelig tales om
et sørgelig forfall. Comédie francaise spiller næsten uteluk
kende franske klassikere. Men av og til beskjeftiger den sig
også med verker av utenlandske mestere. Således for
kastet den nylig «Vildanden». Der kunde skrives og skrives
meget om Comédie francaise . . .
Som nummer tre i vår inndeling kommer «boulevard
teatrene». Ofte eies de av en forfatter og hans mere eller
mindre hustru. Der spilles da bare verker av denne forfatter
og med denne hustru. De er kommersielle og på samme
tid «parisiske». Hvad der ligger i dette brukte og misbrukte
og kan hende virkelig megetsigende ord, våger jeg mig ikke
på å utvikle her. Til boulevardforfatterne hører f. eks. den
viden berømte Sacha Guitry og Henry Bernstein, dyktige
begge både til å koke suppe av lite og til å få avset-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1930/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free