- Project Runeberg -  Stockholms boktryckareklubb 1907-1932 : minnesskrift vid 25-årsjubileet /
37

(1932) [MARC] - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser om gammalt och nytt - Akke Kumlien och hans insats i svensk bokkonst, av Yngve Hedvall

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

krusiduller, allt detta är ännu för välbekant och för nära inpå oss
för att vi skola behöva sysselsätta oss närmare därmed. Den engelske
konstnären och skalden William Morris var väl den förste, som
målmedvetet reagerade mot industrialismens förflackning, och han
har fördenskull betecknats som det moderna konsthantverkets
skapare. Inte minst ägnade han som bekant därvid boktrycket sin
uppmärksamhet, och han sökte sig medvetet tillbaka till de gamla
böckerna och de gamla mästarna, där han ville hämta »inte imitation
utan inspiration», och hans the Kelmscott press blev i många
avseenden epokgörande, kanske inte som spridare av vackrare böcker
till allt vidare kretsar utan som förebildare för andra dylika mer
eller mindre exklusiva tryckerier i England och framför allt i
U. S. A., kring vilka de intresserade kunde samlas för att så
småningom genomsyra smaken i allt större kretsar och vinna allt
fler anhängare. Och även om det dröjde och Morris aldrig fick
uppleva en verklig renässans, så måste man ju säga, att vårt sekel
betecknar en betydande utveckling till det bättre, åtminstone fram
till de allra senaste tiderna.

I Sverige hade väl Morris sin förste store beundrare och
banerförare i Waldemar Zachrisson, vars riktlinjer för en ädlare typografi,
sådana han framlägger dem i sina uppsatser om bokutstyrsel, äro
lika normgivande och lärorika i dag som då de skrevos. I Stockholm
fick han en energisk stödjare i Hugo Lagerström, och bland
tryckerier, som tidigt vårdade sig om en ren och vacker typografi
må nämnas Almqvist &c Wiksell. Halvtannat decennium in i vårt
sekel gick ett annat av våra större tryckerier in för en reformering,
P. A. Norstedt & Söner, och det valde därvid till rådgivare inte
en man av facket utan en person av utpräglat konstnärlig läggning
och utbildning nämligen författaren fil. lic. Akke Kumlien, och
denne lyckades på mycket kort tid bringa det verk, som Zachrisson
och Lagerström begynt, till fullbordan, samtidigt som Norstedts
vann sitt rykte som vårt kanske förnämligaste tryckeri.

37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:06:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sbtk32/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free