- Project Runeberg -  Scandia / Band I. 1928 /
89

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lauritz Weibull, Nekrologierna från Lund, Roskildekrönikan och Saxo

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nekrologierna från Lund, Roskildekrönikan och Saxo.

89

kilde och subdiakonen Brant, samt biskop Kettil av VendsysseL
Notisen fick därtill med en ny hand, som fortsatte mitt i ett
ord om den sistnämnde, ett tillägg. Magnus Nielsen hade i
Memoriale fratrum endast omtalats vid namn. Han
karakteriserades nu som en man »frejdad av dygd och härkomst.»
Det senare, »progenie inclitus», framhåller samhörigheten
med härskareätten, legitimiteten. Det förra ordet är »virtus».
Ordets betydelse är i medeltida språk klar. Den framgår
exempelvis av Pseudo-Cypriani »De duodecim abusivis saeculi», om
de tolv tidsålderns synder, ett av tidens i Norden mest
lästa skriftstycken. Som det sjette slaget av syndare framhålles
här härskaren utan dygd, »dominus sine virtute», efter som
det gagnar till intet att inneha makten att härska, om
härskaren själv inte också är oböjlig i dygd, »si dominus ipse
non habeat et virtutis rigorem». Denna dygd är människans
inre fullkomning1. Fortsättningen i Liber daticus
understryker karakteristiken av Magnus Nielsen. »Tillsammans
med Danmarks stormän, biskopar och hövdingar, och många
ur folket», heter det, »dukade han under och uppgav sin
ande åt Gud, sin skapare». Vad här säges om Magnus
Nielsens död (»deo creatori suo reddidit animam»), i
legendlitteraturen och hos Saxo uppfattad som den rättvisa hämnden
för Knut Lavards dråp, är ungefär de ord, med vilka kort
förut Ailnoth (»spiritum creatori commendans») 2 och senare
Sven Agesen (»animam sanctissimam deo creatori
com-mendauit») 3 tecknade Knut den heliges martyrdöd i Odense.
Orden går tillbaka till Kristi sista ord på korset hos Lukas
(23, 46): »Fader, jag befaller min anda i dina händer» (»Pater,
in manus tuas commendo spiritum meum»). Det är den
fullkomliges livsslut det gäller.

Hur notisen om Erik Emune från början varit
formulerad, kan på grund av de rasurer, för vilka den varit utsatt,
inte längre till alla delar konstateras. Vad man kan fast-

1 Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristlichen
Literatur, herausgeg. von Adolf Harnack und Carl Schmidt, XXXIV, 43.

2 Vitæ sanctorum Danorum, ed. Gertz, 120. Jmfr 116.

3 Scriptöres minores historia? Danicæ, ed. Gertz, I, 129.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 10:48:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1928/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free