- Project Runeberg -  Scandia / Band I. 1928 /
231

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Curt Weibull, Drottning Christinas övergång till katolicismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Drottning Christinas övergång till katolicismen.

231

bön och förpliktiga sig, att aldrig »någon Ideam vidare låta
utgå» *.

Drottningen och Johannes Matthiae voro besegrade.
Det ortodoxa prästerskapet sökte vid riksdagen 1647 göra
sin seger så fullständig som möjligt. Ett värn mot den fara,
man såg hota, sökte man i konkordieboken, den benhårda
tyska protestantismens främsta bekännelseskrift. In i minsta
detalj fastslog den i denna ingående konkordieformeln, vad
som var rätt luterdom och vad som var kättersk villfarelse.
Denna papperspåves erkännande som symbolisk bok skulle
bli inseglet på ortodoxiens seger i den svenska kyrkan,
klavbinda allt friare teologiskt tänkande och göra slut på alla
kalvinistiska och synkretistiska stämplingar. Johannes
Mat-thiæ kämpade vid riksdagen 1647 i det längsta emot
konkordieboken, men tvingades slutligen till underkastelse.
Christina trotsade i denna fråga ett nära enhälligt prästestånds
och Axel Oxenstiernas alla ansträngningar. Hennes bestämda
nej räddade Sverige från konkordieboken 2.

Ett annat ärende vid riksdagen 1647 belyser än skarpare
Christinas ståndpunkt. Prästerskapet begärde förnyat förbud
mot kalvinistiska och papistiska konventiklar. I riksrådet
upplyste Axel Oxenstierna, att prästerskapet syftade åt den
franske residenten Chanut, som i sitt hus höll katolsk
gudstjänst för öppna dörrar. Christina tog med skärpa parti mot
Chanut. Det är »bäst låta förbjudan», sade hon i riksrådet.
Det skedde. Chanut protesterade energiskt. Christina
svarade Chanut: betrakta det hela som ett slags ceremoni, som
jag icke kunnat neka det församlade prästerskapet; förbudet
skall icke räcka längre än tills ständerna åtskiljts. Chanut
vidhöll: han ville icke förneka katoliker tillträde till sitt hus.
Christina grep en annan utväg. De flesta, som besökte den
katolska mässan i Chanuts hus, voro i hennes egen och

1 Axel Oxenstierna till Johan Oxenstierna. Stockholm 6/2, 18/2, 27/s, 20/3,
27/3, *% 1647; Bexell m. fl., Bidrag till svenska kyrkans historia 1,110.

2 Norlin, Th., Om prästeståndets antagande av Formula concordiæ såsom
symbolisk bok år 1647, i Theologisk tidskrift VI, 1 och i Svenska kyrkans
historia I: 2, 211; Holm, R., Joannes Elai Terserus 143.

16

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 10:48:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1928/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free