- Project Runeberg -  Scandia / Band I. 1928 /
238

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Curt Weibull, Drottning Christinas övergång till katolicismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

238

Curt Weibull.

intryck av Ciceros ord i De natura deorum: av alla skiftande
och stridiga religionsformer kan endast en vara sann, men
väl kunna alla vara falska 1. Från sin barndom hade Christina
tvivlat på den luterska läran: hon har med tiden allt mer
och mer stötts bort från den. Hon kunde icke tåla
kalvinismen; orsaken var predestinationsläran2. Den
romerskkatolska läran hade hon lärt känna i den form, som de
luterska prästerna givit den; hon hade från sin tidigaste
barndom insupit de starkaste fördomar mot den. Hon hyste
dessa fördomar ännu i början av 16483. För Christinas
förnuftmässiga syn på tingen föllo de kyrkliga
dogmbyggnaderna sönder och samman. Hon stannade vid övertygelsen,
att alla de existerande kristna religionsformerna voro falska.
Men hon stod på den kristna uppenbarelsens grund och
under den kris, som hon genomlevde, skapade hon sig en
ny och egen religion. Hon talade härom med Maunes och
Casati. Hon mindes denna sin ungdoms religiösa ståndpunkt
ännu, när hon på gamla dagar skrev sin levernesbeskrivning.
»När jag nått mogen ålder», säger Christina i denna,
»skapade jag mig ett slags egen religion. Jag väntade på den,
som Du Herre har ingivit mig, och för vilken jag hade en
så stark naturlig böjelse. Du Herre vet, huru många gånger
jag i ett språk, okänt för andra människor, har anropat dig
om nåd att bliva upplyst av dig, och att jag avlade löftet
att lyda dig på bekostnad av min lycka, av mitt liv» 4.

1 Pallavicino, Vita di Alessandro VII, 1, 343.

2 Chanuts porträtt av Christina, Martin Weibull i svensk Historisk
tidskrift 1887, 69.

3 Förutom Chanuts porträtt av Christina, Martin Weibull i svensk
Historisk tidskrift 1887, 69 även ett brev från Chanut till Brienne. Stockholm
n/i 1648. (Euvres de Descartes p. p. Adam et Tannery XII, 524.

* Maunes’ och Casatis berättelser i Archivio delia Soc. Rom. di storia
patria 33, 253 och Ranke, Die römischen Päpste III, Analecten 131; Bildt, Christine
de Suéde et le cardinal Azzolino 23; Arckenholtz a. a. III, 209 n. — De
historiska källorna tillåta icke att närmare än skett karaktärisera Christinas
religiösa ståndpunkt. Möjligen ha de tidigare, av grekisk filosofi påverkade
kristna kyrkofäder, som Christina studerade, varit av betydelse för dess
utformning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 10:48:21 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1928/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free