- Project Runeberg -  Scandia / Band IV. 1931 /
38

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Erik Lönnroth, Biskop Thomas’ Frihetsvisa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38

Erik Lönnroth.

III.

Det kan ligga nära att fatta en dikt, som är riktad
mot Erik av Pommern och hans män och som förhärligar
Engelbrekt och Karl Knutsson, såsom en unionsfientlig dikt.
Frihetsvisan har också tolkats på detta sätt. Är denna
uppfattning riktig?

Frihetsvisans episka skildring är komponerad efter strikt
augustinskt schema. Den har samma uppläggning som
kontinentens andliga epopéer, t. ex. Mackabéerboken \ vilka
parafrasera bibliska berättelser om gudainspirerade befrielsekrig.
Kung Erik är typen för en rex injustus, som lönar gott med
ont. Som syndastraff har Gud tolererat den onde konungens
styrelse. Alla bli lidande genom hans maktutövning.

Gud gör Sverige nåd. Han korar Engelbrekt till
redskap att störta orätten. Engelbrekt vänder sig mot rikets
fiender, vilka även äro Guds. Hans egenskap av Guds man
sättes i relief genom karakteristiken »then litzle man», som
för David i tankarna, genom Engelbrekts död i god tro och
underverken vid hans grav.

Engelbrekt lider martyrdöden genom herrarna på
Göksholm, vilka sedermera ha fått plikta för sin ondska. Hans
död möjliggör emellertid ett förnyat angrepp av djävulens
anhang. Kung Erik fortsätter sin strid för att råga måttet intill
sin slutliga förintelse. Hans tvist med sina tre riken leder
till att han förlorar dem. Då inriktar han sig på att väcka
split inom Sverige, och hans ansträngningar bära frukt. En
annan medlem av Natt och Dag-familjen, Nils Stensson,
utför hans värv. Häremot är det Karl Knutsson ingriper som
en ny Herrens kämpe.

Frihetsvisan har framsprungit ur en strängt kyrklig
världsbild. Diktens ton utmärkes av religiöst färgat patos.
De politiska motsättningarna kontrasteras som etiska
motpoler, enligt augustinsk dualism. De ideella programorden
»pax» och »libertas», frid och frihet, äro hämtade frän det

1 Buch der Maccabäer. Hgg. von Heim. Bibliothek des Literarischen
Vereins in Stuttgart 233.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 11:28:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1931/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free