- Project Runeberg -  Scandia / Band X. 1937 /
198

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Harald Elovson, »Den medeltida renässansen». En litteraturhistoriografisk studie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198

Harald Elovson.

fanatism, skolastikens trångsinthet, inkvisitionens grymhet,
Parisuniversitetets pedanteri och furstarnas oduglighet. Emellertid
glödde en ny eld i Italien. Den sanna och egentliga renässansen
förbereddes. Italien utförde nu för mänskligheten, vad Grekland
gjort förut. Det återfann det sannas och det skönas idéer. Det
blev en läromästare i alla konster och alla vetenskaper 1.

III.

Franska forskare hade sålunda, om också stundom rätt
trevande, försökt att inom den traditionellt uppfattade
medeltiden urskilja en »renässans», vars bestämningar förebådar
Burckhardts stort genomförda karakteristik av den italienska
renässansen. Dessa försök uppmärksammades och utnyttjades
av den engelske estetikern Walter Pater, när han omkring 1870
utarbetade de essayer, som ingår i hans skrift Studies in the
history of the Renaissance (1873). Redan i förordet till detta
arbete, som, efter vad jag kan se, är påverkat av Burckhardt,
även om denne och hans verk inte uttryckligen nämnes, påpekar
Pater, att han gett ordet »renässans» en vidare innebörd än som
åsyftades av dem som först använde det för att endast beteckna
återuppväckandet av antiken under 1400-talet. Detta intresse
för klassisk konst och vetenskap var, hävdar han, endast ett
utslag av »a general excitement and enlightning of the human
mind». Renässansen var en »complex, manysided movement».
Den fick inte heller begränsas till tiden omkring 1500. Den kan
i själva verket spåras långt ner i medeltiden och har redan då
sina egenskaper fullt utbildade, intresset för fysisk skönhet,
dyrkan av människokroppen, nedbrytandet av de gränser, som
medeltidens religiösa uppfattning satte för hjärtat och
inbillningen2. Denna »earlier Renaissance within the middle age
itself» började enligt Pater i Frankrike. Han försöker ge en
föreställning om den i första essayn i sin bok, »Two early french
stories».

Det är tydligen den här ovan omtalade franska
litteraturforskningen, företrädd av en Fauriel och en Le Glerc, som Pater
haft i minnet, när han i början av sin essay skriver: »Franska
författare, som med förkärlek låter verk av Italiens snillen få
franskt ursprung, som berättar, hur den helige Fränciskus inte
bara tog sitt namn från en fransk källa utan också alla de före-

1 Ernest Renan, Nouvelles études d’histoire religieuse, Paris u. å.»
s. 299 f. För uppgifterna om tillkomsten av Renans studie över Evangelium
æternum, jfr a. a. s. 217.

2 Walter Pater, The renaissance, London 1922, s. XIII f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 11:37:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1937/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free