- Project Runeberg -  Åter i Sverige /
37

(1897) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson - Tema: Geography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Hvad jag hörde på Oceanen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AE Ng AE

att hela kristenheten en gång skulle enas kring dessa läror såsom
hufvudsanningar och blifva ett. En sådan enhet kan endast grun-
das på Kristus, återlösningen, rättfärdiggörelsen och en andlig
pånyttfödelse. Så framställer sig saken för mig.

Biskopen omtalade äfven åtskilligt af intresse rörande de svar-
te i södern. Han hade haft presterlig verksamhet bland dem och
hade under denna tid gjort många erfarenheter. De beskrifnin-
gar man i nordstaterna läste om södern, voro förr vanligen öfver-
drifna och äro så fortfarande. "Onkel Toms stuga” är en öfver-
drifven skildring. I de flesta fall var slafvarnas ställning bättre
före än efter deras frigifvande. Ett patriarkaliskt tillstånd var rå-
dande: slafvarna tillhörde familjen och egendomen. Man skötte
dem, då de voro sjuka. Deras herre gick sjelf för att hemta läka-
re, om så behöfdes. Många f. d. slafvar hade sagt till biskopen,
att de längtade tillbaka till den gamla, goda tiden. Negrerna hade
äfven såsom slafvar blifvit mera upplysta än förut. Amerika hade
hjelpt, höjt och civiliserat dem. Han talade med värma om sin
egen tjugoåriga verksamhet bland dem. Han hade predikat för

- slafegarne på förmiddagen och på eftermiddagen för slafvarna

i samma kyrka. Han hade konfirmerat många svarta och sett
många slafvar åtnjuta den heliga nattvarden vid samma altar-
ring som deras herrar. Han hade predikat bland dem före deras
frigifvande, och han hade efter densamma öppnat en skola för
dem.

Den gode biskopen delgaf mig sin tydning af Bibelns ord om
slafveri. Det funnos 60,000,000 slafvar på Kristi tid, och han
sade ingenting derom. Paulus skickade Onesimus tillbaka
till hans herre. Biskopen beklagade det förhållande, att metodi-
ster och baptister i södern under sina väckelsemöten lade mera
vigt på yttre religion än ett moraliskt lif. De svarte kunde vara
mycket rörda på väckelsemötet, men strax efteråt gå de ut och
stjäla höns. Episkopalerna lärde sina svarta församlingsmedlem-
mar budorden och trosbekännelsen, undervisade dem sorgfälligt
och på ett praktiskt sätt i Guds ord, och resultaten af deras me-
tod talade för densamma. Jag hörde många intressanta episoder
från kyrkans verksamhet bland de svarte i södern. Många blefvo
hängifna och trogna församlingsmedlemmar. Enligt biskop Grays
åsigt skulle negerfrågan i södern lösa sig sjelf, om man ej rörde
för mycket i densamma. Bästa sättet vore att hjelpa negern
alt hjelpa sig sjelf. Den berömde prof. Booker Washington hade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:09:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scaterisve/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free