- Project Runeberg -  Åter i Sverige /
160

(1897) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson - Tema: Geography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIV. Konstutställningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 160 —

mycket hög ståndpunkt. Hvarje land har sin blomstringsperiod
inom konsten. I början af nyare tiden hade Italien sin storhets-
tid, sedermera kom Spanien, Holland, Belgien o. s. v. Under en
stor del af detta århundrade har Frankrike varit ledande. Under
den sista tiden hafva Skandinavien, Tyskland, England, Ame-
rika m. f. tagit jättesteg framåt.

Vi befinna oss nu särskildt i de nordiska länderna, i en bryt-
ningsperiod. Den glada, men klemiga och veka idealism, som ut-
märkte midten af detta århundrade, framkallade åttiotalets djerf-
va, brutala, men kraftiga realism och naturalism. Nu har denna
redan gifvit vika för en ny strömning, och det är i början af denna
vi befinna oss, då vi gå och betrakta konstafdelningen på Stock-
holms-utställningen, särskildt de skandinaviska rummen. TI en
öfvergångsperiod gör man sig alltid skyldig till löjliga öfverdrif-
ter. Så äfven nu. De idealistiska strömningar, som nu genomgå
konsten, hafva tagit sina vildaste yttringar i syntetism och point-
ism. Nu hafva dessa så mycket låtit lugna sig och pruta med
sig att de öfvergått i symbolism och romantism. Dessa rigtnin-
ningar befinna sig ännu i slyngelåldern och göra många pojkstreck
och hafva oarter, men äro dock i många afseenden intressanta,
särskildt om man betraktar dem såsom en öfvergång till en mera
manlig, mogen, ädel idealism. Vi hoppas, att när de löjliga, omog-
na öfverdrifter, hvilka utmärka denna kris inom konsten liksom
föregående, hunnit lägga sig, en blomstringsperiod, större än alla
föregående, skall inträda.

Låtom oss som hastigast genomgå, hvad den svenska afdel-
ningen på konstutställningen har att visa!

Grefve G. von Rosen är en konstnär, hvars ädelt utförda du-
kar stå öfver de olika ”lägrens” smågräl. Hvilken fin uppfatt-
ning röjer sig icke i hans porträtt af målaren Palm och filosofen
Wikner! Bland grefve Rosens tidigare, nu icke exponerade mål-
ningar, stå den förlorade sonen” och "Erik XIV och Karin Måns-
dotter” i ädel symbolik och väl träffad tidsstämning oöfverträffa-
de inom svenska konsten. ;

Vi stanna framför Zorns dukar och häpna inför en så enkel
och lugn uppfattning och en så bländande teknik. Huru lätt be-
segrar icke hans pensel alla svårigheter! , "Stark flod med egna
vågor går genom hafvet.” Zorn har alltid varit Zorn och kom-
mer nog aldrig att blifva någon annan. Han är sig sjelf och går
oberörd genom alla rigtningar och strömningar. Jag stod några

Er,
q
|
5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:09:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scaterisve/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free