- Project Runeberg -  Åter i Sverige /
212

(1897) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson - Tema: Geography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XVII. Bland Norrlands prester

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 212 —
Biskopens föredrag

om förutsättningarna för dopets verkan såsom nådemedel. Dopet
betraktades dervid dels från dess subjektiva sida: beskaffenheten
hos den som döpes, dels från dess objektiva: sjelfva dophandlingen.
’I afseende på den förra framhölls, att dopet förutsätter begär efter
den nåd som genom dopet meddelas. Om dopet kunde meddela
nåd utan detta villkor, skulle det verka opersonligt. Begär vore
här i sak detsamma som tro. Tron kunde äfven utan dop frälsa,
men dop utan tro kunde det icke. Härmed vore domen fäld öfver
alla tvångsdop. Lätt att fatta ur denna synpunkt vore dopet, när
det gälde fullvuxen, men svårare blefve det, när det gälde barn.
Äfven dessa behöfde frälsning, ty de födas med arfsynd, och vi
ha ej rätt att beröfva barnet dopets nådemedel. Men detta förut-
sätter tro, och äro barnen utan tro, så blir dopet utan verkan
som nådemedel. Kunna då barnen hafva tro, och på hvad sätt
erhålla de den? Föräldrars och faddrars svar äro icke gällande för
barnet. Barnen hafva ej af naturen tro. En sådan uppfattning
saknar stöd i skriften. Tron är något mer än mottaglighet för
det goda, hur skall man då tänka sig något positivt jemte detta
negativa? Två satser böra framhållas: 1) barnet eger mottaglighet
och motståndslöshet; 2) i hela frälsningsverket är det Gud som
tager första steget. Gud kan då, när han i dopet möter barnet,
verka. hos det den tro, som mottager nåden. I och med dopet
inträder hos barnet en den helige andes verksamhet som kan kal-
las tro. Svårt ha vi att föreställa oss denna tro, men den kan icke
heller förnekas. Trons väsen är hänvändning till Gud, och denna
kan finnas utan medvetandet. En analogi erbjuder tillståndet un-
der sömnen, då tron äfven finnes. Liknelsen haltar, ty under
sömnen är medvetandet endast momentant försvunnet, men än-
då måste hos barnet antagas både sjelfmedvetenhet och vilja,
fast blott som potens, så äfven tro, ej blott som möjlighet men äf-
ven som aktiv. Dopet är ett bad som ger andligt lif.

Vidare och som följd häraf tillbakavisades några missupp-
fattningar af dopet, bland annat att dopets nådegåfva skulle till-
delas blott vissa barn, som hafva mottaglighet för nåden. Dopet
skulle då bli hypotetiskt, men mottagligheten vore lika hos alla
barn. i;

Barnets tro vore outvecklad, i den mån barnet växte borde
« denna tro utvecklas; skedde ej detta, slocknade trosgnistan. Den-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:09:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scaterisve/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free