- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
21

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iiifiitiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiMiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiii SCENEN iiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

de förenas till en verkligt stark danstrupp, som vore i
stånd att prestera en hel balett med libretto som varar i
minst två timmar utan avbrott.

Som det nu var fallet med Maina Claes blevo danserna
fattiga och korta, fragmenter av danser. Den inre
struktur som varje danskomposition bygges på, syntes inte.
Detta var förargligt, ty när man just kommit i stämning
och väntade få höra det sista stora ordet, gick ridån ner.
Och det man väntade på blev osagt. Varför?

Men hon är en ärlig dansös, lovande, utan effektsökeri.
Visst finns det fel hos henne som hos alla andra, men de
kan med tiden bortarbetas. De nästan sjukliga
vridning-arna av överkroppen och krampaktiga handrörelserna
tyda på tyskt inflytande och verka främmande för
hennes naturel. Hon kunde gärna ha dansat ännu flera
danser i stil med »La Bohémienne» och »Perpeteum mobile»
(vad har förresten denna rysliga titel med Albeniz’
Pré-lude att göra och varför bortopererades så vandaliskt två
tredjedelar av denna vackra musik?). Dansen efter
Debussy’s Foxtrott var riktigt bra, det groteska ligger för
Maina Claes, men inte det humoristiska. Därför vore det
bäst att låta bli saker som den lilla kinesiska dansen
vilken, ehuru humoristiskt tänkt, ej blev humoristiskt utförd.
Humorn är en Guds gåva och kan aldrig förvärvas. För
resten borde en svensk dansös för sina danser använda
mera svensk musik, varav det ju finns en outtömlig källa.

Och var inte så gravallvarlig i edra unga år, fröken
Claes! Le ibland! En dansös’ leende (undantages
»balettleendet») är trådlös telegrafi mellan henne och hennes
åskådares hjärtan.

Vera Alexandrowa.

DRESDEN. — Paul Hindemiths nya opera Cardillac har
nyligen haft premiär i Dresden och blev en mycket stor
framgång. Den knappt trettioårige kompositören, sedan länge en av
den »nya» musikens främsta namn, lägger här en ny seger till
sina föregående. En lång rad av olika verk vittnar om hans
produktionskraft, hans konstnärliga allvar, hans starka
temperament och hans djärva strävan att bana sig nya vägar. Hans
nya opera bygger på en novell av E. T. A. Hoffmann, »Fräulein
Scuderi». Hindemith har aldrig så övertygat om sin skaparkraft
och sin artistiska mogenhet som i denna opera. Texten är
författad av Ferdinand Lion, en rättslärd i Frankfurt.

Handlingen är i korthet följande: Var och en som skaffar
sig ett smycke som den konstförfarne Cardillac förfärdigat
faller offer för ett lömskt dolkstyng. Det är i själva verket
guldsmeden själv, som utför dessa mord, därför att han icke kan
skilja sig från sina konstverk. Paris befolkning förfäras över
dessa lönnmord, och det tillsättes en särskilt sträng domstol.
Cardillac uppträder. En dam ber sin kavaljer att köpa det
vackraste av Cardillacs smycken: i gengäld skall han finna
hennes dörr olåst. — Han kommer med sitt dyrbara förvärv, hon
ligger i sängen, och plötsligt sänker sig en väldig skugga över
scenen, en gestalt smyger fram och sticker ner älskaren. —
Cardillacs butik under affärstid. En guldhandlare kommer och
beslutar att spionera på den mystiske Cardillac. En officer, som

9daina Gfæs Foto »’“^encer, Oslo.
i en Ginesis/c fantasi

älskar Cardillacs dotter, köper det dyrbaraste av Cardillacs
smycken. Guldsmeden gör ett misslyckat mordförsök på officeren, som
anar det rätta sammanhanget och anger den omkringsmygande
guldhandlaren för folket som strömmar till. Men i sitt
vansinniga begär efter officerens smycke anger sig Cardillac själv som
mördaren, och folket utkräver genast hans liv. De båda unga
hylla honom som en besegrad hjälte.

(G) • i ’ är och förblir

JU lptOTlS \J 6 det bästa.

■p ITjTATvT är världens största och
-1—viir 1 ’—’ IN förnämsta Téfirma.

" HertsPälsar » DampälsKappor » Qarnityrer }

Eleganta modeller t Låga priser 1

EÖBSNÅB

RUDOLF SÖDERMAN

Tel. N. 167 63 PÄLSMODEAFFAB Tel. 167 63

KUNGSGATAN 42 (mttt för Konserthuset) . . . STOCKHOLM

21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free