- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
36

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Maurice Yvains nya operett, »Un bon garfon»,
har nyligen haft premiär på Théåtre des
Nouveautés och blev en stor succés. Liksom i
föregående operett »Pas sur la bouche» har
Yvain samarbetat med den begåvade
textförfattaren André Barde. Den garfon det här är
fråga om är en parisisk kypare. Kritiken rosar
Yvains nyaste verk i höga toner och framhåller,
att han — utan att negligera dansen — har
förstått att skapa en verklig Buffo-operett, som
starkt närmar sig den store Offenbach.

Dorrit Karlström och Thorsten HiUberg

i »Storstädning» på Svenska teatern i Åbo.

Den moderna
KORSETTEN

utan snörning

med resår-rygg och
resår-infållningar i sidorna nu in*
kommen i alla prislägen.

5.50, 7.50, 8.50. 9.50. 11.50.

13.50, 15.50. 17.50.19.50. 22.50.

Au Corset Gracieux

iiorr st 14 Brottiiingg. 66 1.11790

Nujol

Kemiskt ren paraffinolja av högsta
kvalité för invärters bruk.

Priset nedsatt fr&n 1 januari 1926

V* flaska (glas) 235 gr. Kr. 2: 35
Vt „ 420 „ „ 4:15

Bleckkan ister 2626 „ „ 17:65

försäljes endast i orginalförpackningar å
apotek, drog-, kemikalie och färghandl. m. fl.

SHALL OCH ÅCERSKALL

Akustiken i Konserthuset är alltjämt föremål
för missnöjda uttalanden och generaldirektör
Tengboms löfte, att detta missförhållande med
tiden skall försvinna, har ingalunda medfört
någon minskning av de kritiska angreppen i
detta avseende. Nu senast har Kurt Atlerberg
blivit allvarligt förgrymmad och i
Stockholms-Tidningens spalter givit uttryck åt sina
betänkligheter. Vi citera:

»Ansvaret drabbar arkitekten och alla dem,
som gått in för sådana »ljusblåa» idéer, som att
man som ram för vår orkestermusik, vilken
daterar sig från tidigast början av 1700-talet,
skall använda en imitation av den akustiska
inramningen till de gamla romarnas gladiatorspel
och martyrmassakrer. — — Faktum est, att
orkestermusikerna från första stund utdömt
Konserthusets stora sals akustik för
orkesterändamål. Det faktum föreligger ockå, att
organisterna nyligen gjort detsamma för orgeländamål!
Nu har nämligen en åstundan att möblera om
hela absiden i Konserthusets stora sal tagit
relativt fasta former. Anmälaren betvivlar, att
detta kommer att ha den önskade effekten
såvida man ej samtidigt åstadkommer ett nytt,
plant tak av hårt material, liggande minst sex
meter under det nuvarande.

Man kan ej värja sig för tanken att
stock-holmsarkitekturens historia måtte bli ganska
roande att en gång i framtiden läsa. När man

byggde Dramaten, glömde man biljettluckorna!
När man byggde Konserthuset, glömde man att
anordna möjligheter för att vid vår ordinarie
väderlek komma någorlunda torrskodd in i
huset! Därför pryda nu i sista stund
tillkomna ljusgröna baldakiner fasaderna åt
Kungs-och Ox torgsgatorna! Då man förgät sådana
enkla praktiska saker, kan man ju ej förvånas
över att man också glömde, att det finnes
något som kallas för »nyttigt återskall» i en
konsertsal. Konserthusets både stora och lilla
sal synes nämligen vara konstruerade för att
prestationerna skola bliva njutbara, då salarna
åro tomma! Förr i världen innan radion kom
till, gjorde man salarna så, att de voro akustiskt
trivsamma endast, då de voro så gott som
fullsatta! Under föreliggande omständigheter
kan man därför ej värja sig från att instämma
i ett yttrande, som fällts av en av de utländska
musiker, som på sistone gästat Stockholm:
»Sehr schön, dass Stockholm ein Konzerthaus
bekommen hat; jetzt braucht man nur auch
einen Konzertsaal!»

*



En av kontinentens mest framträdande
teatermän, redaktören och kritikern Siegfried
Ja-cobsehn, avled plötsligt den 3 december i
Berlin i en ålder av 46 år. J. var bekant långt
utanför sitt lands gränser såsom utgivare av
Schaubiihne, vilken på senare år utvidgats till
Weltbuhne och från att ursprungligen ha syss-

ny typ,

me« av g ammat ädel smak. är

likörextrakter

fixt ra (Bouquet

ä kr. i:50 pr flaska

Tillverkas i elva olika sorter

7)T3.T\ulles Stockholm 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free