- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
58

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

....................................... SCENEN iiMiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiui

EN SUCCÉS FÖR DRAMATEN

Signe f)off som ~Jii- ’:ft<’i, Sven fBergvaff som (Jtlandarinen,

(lora TSeije som ’Jtai- Uang i r i t c i v Q c. tn Almherg <fc Preiniiz, foto.

Dramaten har rehabiliterat sig för hela spelårets mer
eller mindre obetydliga iscensättningar med
uppförandet av »Kritcirkeln», ett spel i fem akter om Kina så
som vi europeer älska att föreställa oss Mittens rike.
Titeln i sig själv har redan den någonting suggererande,
mystiskt lockande, som ju allt orientaliskt utövar på oss,
kittlande våra nerver med sin särart.

Det är den gamla om också osanna, men vackra och
rörande sagan om Askungen som förföljes av ödet hela
sitt liv, men som när lidandet är som svårast och
påfrestningarna som störst blir belönad för sin dygd och
upphöjd över alla. De sista bli de främsta och omvänt.

En glädje för ögat voro de ibland saftiga, ibland
pastelliargade dekorationerna och de sällsynt vackra
dräkterna, en smekning för örat de melodeklamerade
enkla och rena versrytmerna. Regissören ådagalade en
rik källa av fyndighet vid genomarbetandet av den
plastiska sidan av sitt materiel: varje grupp var genomtänkt
från — jag skulle vilja säga — skulpturell synpunkt,
varje typ hade sin särskilda rörelseskala i koreografiskt
hänseende. Den ljusa fjäriln Ilai-Tang hade sitt lätta
tåtrippande, hennes små danser voro som en fågels, den

elaka, lömska Ju-pei sitt panteraktiga smygande och den
glade solprinsen Pao sina breda språng och sin öppna
famn för hela världen. Varje enskild person hade sin
rytm och dessa flöto alla tillsammans i pjäsens stora rytm.

Skådespelets början lovade ju inte precis något
sagolikt, tvärtom upprördes våra sedliga själar över den
koncentrerade och naiva cynismen. Men från det ögonblick
när kritcirkeln uppritades på den svarta paravenfen
kom omslaget. Där började sagan och åskådarna drogos
ofrivilligt med inom den magiska cirkeln.

Vad hjältinnan beträffar så kan den vackra blomman
Hai-Tang accepteras endast som kinesiska, förutsättande rasens
påstådda totala avsaknad av nerver. Varje annan kvinna
skulle efter att ha genomgått dylika prövningar snarare
vara kandidat till dårhuset än till den kejserliga tronen.

Musik förekom rikligt till pjäsen, både som
ackom-pagnemang och som förspel till varje akt. Som
ackom-pagnemang till dansrörelserna och verserna var
musiken lyckad — en särskild komplimang förtjäna
skådespelarna för att ha anpassat sitt spel till rytmerna så
bra, att ordet, gesten och tonen blevo ett.

Vera Alexandrowa.

Alltid först Alltid störst

fråga om senaste i fråga om sortering av
såväl enklare som d

nyheter

i.-Väskan

DAMVÄSKOR mest utsökta lyxmodeller

Alltid minst Alltid vinst 23 Kungsgat. 23

i fråga om priserna att göra Edra inköp hos

Damturk i Sturebadet Dambastu i Sturebadet

varje tisdag och fredag alla dagar 1:50, 3 damer
2; 50, 5 bad 10 kr. i säilskap 3 kr.

Yppersta skönhets och f ö r y n g r i n g s m e d e I \

58

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free