- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
61

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

......................... SCENEN iiiiiiiimiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihi

H. K. H. CIRKUSPRINSESSAN I GÖTEBORG

O? festlig premiär, där hfdith Hallsten och Adolf Niska spelade första fiolerna

Cirkusprinsessan inträffade i Göteborg nyårsdagen. Besöket
är notabelt ur flera synpunkter. Den unga damen är ett äkta
barn av i dag, och hon har ungdomens hela charm och
skalk-aktiga skälmlynne. Att hon är lite ytlig och självsvåldig och
att hon lever väl så fort, tör väl ej kunna nekas. Att fägringen
och fräschören som en följd därav inte varar evinnerligen, kan
väl också hända. Men vad gör det. De timmar ihan gör
hennes bekantskap är hon pikant och underhållande.

Detta om Kålmåns yngsta i och för sig. Hon brås åtminstone
inte på något sätt ur släkten, och faderskapet bör ha mycket
svårt att svära sig fri, även om wienerblodet flyter mindre
bemängt med ungerskt i den sistkomnas ådror. Modern — Wien
— skall väl också ha något att säga till om. Men nu till, hur
den charmanta damen gjorde sig eller rättare gjordes i
Göteborg nyårsdagen 1927.

Först som sist kan sägas ifrån, att föreställningen var en
av de flottaste Storan gett det här spelåret. Calle Barcklind
är ju en habil regissör med mångårig vana inom
frihetsdres-sörens fack. Och Pälle Kanneworff förstår i sin tur att
handskas med pensel och färg, så att allting ser, om än inte
originellt, så åtminstone nytt och fräscht ut. Följaktligen
bereddes man mycken färgprakt och ögonfägnad alltifrån den stund,
då den långa raden lustigt utstyrda clowner fläkte sönder den
jättelika cirkusaffisch, som utgjorde ridån och stormade in på
arenan, till dess sammetsförlåten slöt sig efter sista aktslutet.
Hade bara inte en del av de talrikt förekommande
flickebarnen sett så anskrämliga ut på sina bara ben, skulle man inte
haft annat än gott att säga om någonting i den dekorativa
ramen av döda och levande inventarier. Men flickeben med vador
som säsongtrimmade sprinterextremiteter, nej, bevare oss väl!

I Cirkus Stanislawskis ryttargång, hemma hos prins Sergius
Wladimir och på Hotell Ärkehertig Carl, inom vilka
lokaliteter H. K. II. Cirkusprinsessan dvaldes, sågs idel gamla bekanta
på två undantag när. Och främmaten först, heter det på landet.

Edith Hallsten och Adolf Niska hade försakat julens fröjder i
k. huvudstaden för att göra göteborgarna den äran i resp.
Fedora Palinskas och Mr X:s gestalter. Gud skall veta, att de
blev väl mottagna. Applåder och åter applåder samt till sist
hela fång med blommor. Både in natura och in verba. De
senare av en mestadels mycket chevaleresk och välvillig kritik.

Fru Hallsten hade aldrig varit i Göteborg och spelat förut.
Följaktligen var göteborgarna minst lika nyfikna på henne som
vice versa. Hon överträffade emellertid alla förväntningar, det
är ingen överdrift. I hjältinnans allt annat än enkla roll fick
hon helt tillfälle att visa, vad hon gick för. Hon utvecklade
från första stund en charm och en grace, som tycktes vara
medfödd. Rösten klingade fri och forcerades aldrig, fastän den i
mångas öron kanske lät lite skarp på höjden. Hon bar upp de
nltraraffinerade toaletterna med smak och kollrade totalt bort
både Mr Niska och salongen med sitt skälmska humör i andra
aktens koketta kurragömmalek.

Herr Niska var sig i allo lik. Både som cirkusryttare och
som prins av blodet. Samma lugna säkerhet, samma sympatiska

AUX GALERiES
LAFAYEI I E
PARIS
Modenyheter för säsongen Begär våra kataloger
R. 11566. N. 16055. AGENTUR Birgerjarlsg. 29 STOCKHOLM

GarC OlarcOfind som GvevPypare fPeCi/tan
i Givkusprinsessan

stämma och musikaliska föredrag av valser och visor, evad de
nu var smäktande sentimentala eller klämmigt kavalleristiska,
långa eller korta.

Sen kom hela den långa raden av ovannämnda gamla
bekantingar. Bullan Weijden som den lilla wienerchansonetten och
Kalle Kinch som studieresanden Toni. Vad det goda humöret
beträffar, är Kalle Kinch ju alltid primus motor. Han behövs
så innerligen väl i Göteborg. John-Eric Strandman var
intrigören Sergius Wladimir av furstlig nedkomst. Och detta var
sannerligen inte hans enda merit. Hans komik var nu som
alltid litet torr, men välgörande. Detsamma gäller Calle
Barck-linds gamle hovmästare Pelikan. Den studien var förresten
något alldeles förnämligt i sitt slag. Typen tagen på kornet och
genomförd utan överdrift med en massa fyndiga detaljer.
Fin-chen Bengtssons fru Schlumberger och Seth Johanssons Pinelli
förtjänar också ett hedersomnämnande. i’«//.

A.-B. NILSSON & LINDMAN

––- CIVIL’ OCH ––– Birgtrjarhgatan 15

MILITÄRSKRÄDDERI STOCKHOLM

Telefoner 80 55. Norr 5381

61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free