- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
120

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 4

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

företag i Nyköping misslyckats och man kan
alltså säga, att Norge till en viss grad har
det svikande teaterintresset i Nyköping att
tacka för sin första teater. År 1810 fick
Strömberg kungligt privilegium på att uppföra en
tea-terbyggning i Oslo, men han fick öva sig i
tålamod, ty först 1826 kunde han äntligen börja
uppförandet av teatern dels för egna pengar
och dels med tillhjälp av ett med mycken
möda hopsamlat aktiekapital. Under dessa år var
han huvudsakligen verksam som dansmästare,
bland annat i Tixmdhjem.

Den Strömbergska direktionstiden blev dock
av kort varaktighet. Redan efter halvtannat
års verksamhet strandade denna Norges första
teater som så många andra på ekonomiska
svårigheter. Han var dock fortfarande en tid
med-ägare av teaterbyggningen tills dess den år
1835 brann ned, men hans norska skådespelare
kastades på porten den ena efter den andra
och danskarna höllo i stället sitt segerrika
intåg. År 1837 öppnades så den nya teatern på
Bankplatsen, där så småningom de norska
talangerna började : driva ut danskarna igen. I
denna teater skapades den moderna norska
skådespelarkonsten och här fingo de stora
dramatiska diktarverken sin invigning.

Hundraårsminnet firades med en ståtlig
festföreställning på Nationalteatret. Professor
Francis Hull höll festtalet och därefter
dansades en gavott från Strömbergs tid och så
spelades »Den stundeslöse», varvid bland annat
Stormpen och Hauk Aabel medverkade.
Festföreställningen avslutades av teaterchefen
Björnson med uppläsandet av en stämningsfull
epilog, författad av Rolf Hiorth Schöyen, varur
vi här återge sista versen:

Han stod ved rikets port;
vi staar ved verket som er gjort.

Hvad han i drømme saa,
det kan idag vi peke paa.

Der vokste nye scener frem;
vor digtning flagret over dem.

Her fik den liv, fik blod og kjød,
snart himmelblaa, snart flammerød.

Et mægtigt skyggetog,
som maner i sit tause sprog —
en gammel garde, stolt og sterk,
staar vakt om scenens verk.

Det er vårt liv som drar forbi,
vor lykke og vor tornesti —
et smil som gjennem mindet flyr —
et hundredaarig eventyr!

* I

I dagarna har Centralteatret och dess
direktör Harald Otto firat sitt 25-årsjubileum.
Direktör Otto skulle, även om han aldrig knutits till

EN ÄVENTYRSFILM

Gteanov Qioavdman oc^j ffofjn Qilderl i

Gn £

v innotjusare

Rafael Sabatinis strålande äventyrsroman
»Markis de Bardelys», som för några år sedan
upplevde en bokhandelssuecés i stil med »De
tre musketörerna», har filmats och har i
dagarna sin svenska premiär under namnet »En
kvinnotjusare». Titelrollen spelas av John Gil-

Centralteatret, haft ett namn i den norska
scen-konstens historia. Han var den förste
norrman, som skapade en konstnärligt försvarlig
norsk skådespelarturné och med framgång
upptog konkurrensen med danskarna i hela det
Norge utanför Oslo och Bergen, som icke hade
någon fast teater. Han var en enastående
resande direktör. Den faderliga omsorgen om
skådespelarna, den broderliga samhörigheten,
den konstnärliga vägledningen, den uppmunt-

bert, som verkligen tycks ha alla
förutsättningar att storartat gå i land med uppgiften. Hans
kvinnliga moitié är den vackra Eleanor
Board-man. Regissör har King Vidor varit. Det var
han som regisserade »Den stora paraden» och
det lovar ju åtskilligt.

rande kraften och den stränga kritiken var här
förenad i en person.

Efter ett svenskt operettgästspel kom Otto
till Centralteatret den 2 februari 1902. Det var
meningen att ge ett kortvarigt gästspel — men
det kom att räcka i 25 år. Den Centralteater,
som nu kan fira sitt jubileum, är både i anda
och form Ottos eget personligt präglade verk.
Omkring 70 norska pjäser ha fått sitt första
uppförande på Centralteatret under dessa år

FÖRSUMMAR NI DAGLIG HUDVARD,
ÅLDRAS ANSIKTET FÖR TIDIGT.

Qati ne

Smuts tär och tvål irriterar huden och borttager
fettet Använd därför ett milt, välgörande medel som
OATINE — ingnidaing och avtorkninsr — och ansiktet får ett friskare utseende varjämte huden
stimuleras, rensas och skyddas. Begär uttrycki gen OATINE “Vit creme — grönt locku och tillbakavisa alla
efter-apningar. OATINE fås överallt i tub eller burk å Kr. 2: 50 samt stor burk med tredubbelt innehåll Kr. 5: —

mild och välgörande, uppsuges ögonblickligen av huden vid lätt ingnidning;
den är mycket välluktande samt dryg och bevarar huden mjuk, klar och
vacker. Fås överallt i burkar å Kr. 2: 50 och Kr. 5: —.

I elegant lyxförpackning till samma pris.

Oatine o. Oatine-Snow fås även i tuber å kr. 1:25 för användning i damväskor.

0!«Se

TILLERKÄND 10 GRAND PR1X & GULDMEDALJER.

THE OATINE COMPANY A.-B., London, Paris & Stockholm.

Nederlag: MALMÖ. Fås i Finland i Parfumeri Harrison, 27 Kaserngatan, Helsingfors.

(Jlote[ (zKr onprinsen

^FransQa ^flrtatsafen
ocfi

STOCKHOLMS POPULÄRASTE RESTAURANTER

aren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free