Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 5
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
llllllimil!lllllllllll!IIM!llll!!llllltlllllllllllllll!lllll!!llllll!lllllllllllll!ll!lllllillllllll!lllllllllllllllll!lll.ll!l SCENEN
iiii:ii!:;iii!iiiiiiiuiiiimiiiiiimiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiii!ii!ii
unga sujetterna trots allt äro så intresserade att de
själva försöka tota ihop någonting.
Uppsättningen går naturligtvis i stil med det hela. Det
är rent otroligt vad ordet draperier förmått täcka
mycket av humbug och dumhet. Reklamering och i många fall
bedömandet av föreställningar, är också ett sorgligt
kapitel.
Detta i all korthet om den s. k. allvarliga teatern. Så
är det revyerna och allt det andliga bråte som går under
benämningen av vådeviller. Här ställer sig saken litet
annorlunda. Uppsättningarna kunna vara rätt dyrbara
och även kostnaderna avsevärda. Revy- och
vådevillsällskapen äro snart nog de enda som det räknas med en
smula bland allmänheten. Förklaringen till denna
skillnad är ju så enkel och känd att man inte behöver offra
många ord därpå. Det är naturligtvis den ekonomiska
vinningen som i det senare fallet ter sig något säkraré.
Det finns förresten än i dag en revydirektör som
årligen tager hem en stadig och betydande vinst. Och det är
hans lyckliga stjärna man söker taga till ledning.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>