- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
236

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii SCENEN ■■iniiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiii*

DRAMATISK REVY FRÅN PARIS

Brev från Scenens Pariskorrespondent

’Jfuguette Qåuffos

Årets första månader ha runnit förbi. Premiär har
duggat på premiär. Enligt reklamnotiserna ha
allesammans varit evenemang. Ingen kan hinna med dem alla.
Till och med dagspressens kritici skolka av och till. Det
parisiska teaterlivet är så rikt att man omöjligt hinner
kontrollera alla utbasunerade tilldragelser. Kontentan har
jag dock försökt koncentrera i detta lilla brev.

Vad Comédie-Franfaise anbelangar finnes inga nyheter
av intresse att rapportera. Däremot är spektaklet bakom
kulisserna på den franska moderscenen synnerligen
livligt. Strax i säsongens början rymde den vackra Huguette
Duflos från nationalscenen för att spela revy på
Porte-St.-Martin. Det är en offentlig hemlighet att framstående
politici bruka placera sina väninnor i Moliéres hus. När
det gjordes storstädning i december hade den politiska
situationen ändrats så pass att societärerna beslöto
avskeda tre aktriser. Någonting alldeles oerhört i husets
annaler. En framstående aktör ha<T~ redan protesterat
mot systemet genom au lämna teatern. Han var societär
och absolut nödvändig för den romantiska cykel som

A.-B. NILSSON & LINDMAN

––- CIVIL" OCH –- Birgerjarlsgatan 15

MILITÄRSKRÄDDERI STOCKHOLM

Telefoner 80 55. Norr 53 81

håller på att nyinstuderas. Visserligen har han inte tagit
något annat engagemang i Paris, men det blir ändå
process om han inte snällt återvänder till moderscenen. Två
av de avskedade pensionärerna, som aldrig ha fått
uppträda under deras engagemang, ha stämt teatern för aft
de inte fått visa vad de duga till. Det är snart omöjligt
följa med alla processer som Comédie-Franfaise har
gåendes.

Moderscenens ryktbaraste aktris, Cecile Sorel, har just
återkommit från sin mycket omskrivna Amerikaturné.
Hon har gjort en pompös entré och tidningarna ha offrat
hela sidor på hennes triumftåg. Marskalk Foch lär ha
kysst henne på bägge kinderna och sagt:

— Vad jag är glad för att ni reste till Amerika! Det
är bara ni, Clemenceau och jag som äro populära i det
landet och kunna göra någonting för Frankrike.

Cecile Sorel har gjort sitt bästa. Hon distanserar alla
andra reklamkunniga divor. Utom sin man, greve
Guil-laume de Ségur, som härstammar direkt från la Fayette,
har hon också haft sin berömda säng med sig. Den har
tillhört madame Du Barry och stått på slottet
Louve-ciennes. Bland den övriga scenutstyrseln märkes det
skrivbord som Louis XV skrivit sina kärleksbrev vid till
madame Pompadour. Nu äro alla praktmöblerna hemma
igen i den eleganta våningen vid Seinekajen och divan
har börjat återtaga sina gamla paradroller på
moderscenen.

Gamle Maurice de Féraudy har med ministeriell
till-låtelse skaffat Odéon säsongens största kassapjäs. Edmond
Guirand skrev en pjäs med en huvudroll för de Féraudy,
som nationalscenens läskommitté refuserade. Men de
Féraudy ville spela rollen och lyckades få tillåtelse att
kreera den på Le Second Théåtre Franfais. »La bonheur
du jour» har varit det program som gått bäst denna
säsongen. Pjäsen är varken ny eller märkvärdig, men
bra gjord. Liksom till spelårets andra stora allvarliga
framgång, Lucien Descaves »Le Cceur ébloui» på Théåtre
Dannou, har kriget varit inspirationskällan. Man finner
samma gamla välkända figurer, som varit en vogue på
teatern de sista fyrtio åren, de ha endast flyttats över i
en aktuell miljö. Att de Féraudys personliga popularitet
har sin del i framgången på det ena stället är självklart,
men man finner ändå hur stark traditionskänsla den stora
publiken har. Näsduksnummer äro fortfarande populära.

Försöksteatrarna ha haft vind i seglen hela säsongen.
Herrskapet Pitoéff och deras ensemble har visserligen
varit borta från Théåtre des Arts flera månader, så
konkurrensen har varit mindre, men intresset för
modernistiska spektaklet är större än någonsin i Paris. Louis
Jouvet på Comédie des Champs-Elysées fick inte den
succés med Jules Romains »Le Dictateur», som man
väntat, men tog i stället hem den med Sutton Vanes’ även i
Sverige bekanta »Outward Bound».

Utländsk dramatik kommer alltid sist till Paris. Först

Carl JCundgren Jdyxskodon-

tillverkning

83 ^Regeringsgatan 83 (SpecialHé:

<7é/. 139 97 Originalmodeller och

individuella låstformer

236

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free