- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
269

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 8

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41IIII1IIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIHII SCENEN IIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

6 (of <’IVinner str and som Qeorges (Dupvat ocfj
‘’JffiLda (Borgst rom som fru (/er(niul’t-fftloveui[
i £Z) o te i o r 9d ir a ke C
Karrikatyr for Scenen ao Ernst Akerbladh

för trappan till den inre delen av scenen har Theseus
upptäckt de sovande paren.

Den på de offentliga teatrarna under Shakespeares
tid vanliga anordningen med en balkong i scenens fond
har i Midsommarnattsdrömmen icke kommit till
användning, något som utgör ett ytterligare bevis för att
dramat skrivits för en scen av den då brukliga hovteaterns
typ, där balkong i regel saknades. Med rätta har det
påpekats att Midsommarnattsdrömmen är ett av de få
Shakespeareska dramer, där scenanvisningarna above
och doiyn — de traditionella beteckningarna för
användandet av scenbalkongen — icke alls förekomma. Även
denna detalj bidrager sålunda till att förklara
författarens frihet vid dramats sceniska gestaltning och bestyrker
ytterligare dess karaktär av festspel.

Vid ett modernt framförande av
Midsommarnattsdrömmen har man som alltid i fråga om Shakespeares
oändligt rikt facetterade dramer många utgångspunkter
att välja på. På sina håll har man tenderat till att göra
de burleska hantverkarscenerna till dramats egentliga
medelpunkt och ställa såväl Oberon och Titania som
Theseus och Hippolyta i bakgrunden. Har man en
utmärkt komiker i Bottens roll ligger utan tvivel denna

frestelse mycket nära. I Reinhardts ryktbara uppsättning
av dramat, där Hans Wassmann med överströmmande
komik förkroppsligade Bottens gestalt, tenderade det
hela starkt åt det groteska hållet, men tack vare sin fina
känsla för nyanser lyckades Reinhardt trots detta
balansera helhetsintrycket så att den trolska poesien och
charmen i verket kom till sin rätt. Av andra uppföranden
erinrar sig den som skriver dessa rader framför allt ett,
på Frankfurts Schauspielhaus för ett par år sedan.
Regissören, Walther Briigmann, hade här medvetet lagt ari
på att få fram festspelsstämningen och det aristokratiska
draget i dramat. Theseus och Hippolyta — den
sistnämndas roll överlägset uppburen av den vackra Ilde
Overhoff — utgjorde utgångspunkten för regien. Deras
entréer och sortier gestaltades med särskild ståt,
trumpetfanfarer förebådade deras ankomst och skaror av
uppvaktande följde dem åt, kort sagt allt var anlagt på
att betona, att en adlig bröllopsfest var anledning till att
hela dramat kommit till. Även Oberons och Titanias
scener hade av regissören utformats med mycken
omsorg och under starkt betonande av det maskspelsartade
draget i dem. Hantverkarscenerna trädde däremot mera
i bakgrunden och spelades i påfallande snabb takt, icke

ANTIKHANDEL

STINA SWANBERG

VÄSTRA TRÅDQÅRDSGAT, 15-17-19

Uppköper och försäljer alla slag av antikviteter.

|ooo|

26Ö

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free