- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
352

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 10

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iiiiiitfiimiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii

SCENEN

iimmiiimiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiitiiiiiiiiiiiiiiimiiimimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii»

E N

SKÅNSK KOMIKER

Edward Pehrson är ett i Skåne allmänt bekant namn, och
även annorstädes i vårt land känna helt säkert de flesta
teater- och filmintresserade till detsamma. Det är namnet på
Skånes, ja kanske Sveriges, förnämste komiker i närvarande stund.
Att han är en konstnär i sitt faek torde ej kunna bestridas
av-någon, som haft tillfälle att se hans talanger, då det gällei
mimik och gester.

Både teater och film har han ägnat sina krafter, men var vi

White, miljonär i pund och ekonomiskt intresserad i snart sagt
alla storindustriella företag i detta land. Det var mr White som
köpte hela Wembleyutställningen för ett par år sedan, han rår
om flera av de största teatrarna i London och hans
kapplöp-ningsstall är berömt. — Daly’s theatre har i alla år haft
tillnamnet »The home of musical comedy», men det händer dock
att husfriden i detta hem ibland svårt störes. Londontidningarna
ha på senaste tiden innehållit spaltlånga artiklar om två
processer mot mr White, väckta av två utländska primadonnor, för
kontraktsbrott. Båda gingo mr White emot och det kostade
honom oerhörda summor.

Till slut må nämnas de sista nyheterna på londonteatrarna:
Gladys Cooper i »The letter», filmstjärnan Pauline Frederick
i »Madame X.», Evelyn Lay i »Princess charming», »The blue
mazurka» på Daly’s, »The apache» på Palladium med Carl
Brisson, »The vagabond king» på Winter Garden och »The
desert song» på Drury Lane. Covent Garden rustar sig av alla
krafter till sin stora vårsäsong med intressant repertoar och
lysande världsnamn av båda könen.

Med dess femtio teatrar — utom varietéer, dansklubbar,
biografer och så vidare — behöver man inte riskera att ha tråkigt
i London — men den som vill besöka alla måste ha gott om
tid och en välfylld plånbok.

London i april 1927. Carl Struve.

än ha sett honom — på tiljorna eller på vita duken — har
han alltid smittat oss med sitt glada, gnistrande humör. Att
avgöra var Edward Pehrson är bäst — på talscenen eller som
filmskådespelare — är tämligen svårt. På grund av hans
skånska dialekt och över huvud taget skånskt betonade kynne
värdera nog likväl skåningarna honom framför allt såsom
teateraktör, och säkert ha de nämnda attributen betydligt
underlättat hans väg mot stjärnorna.

Sedan år 1924 är Edward Pehrson knuten vid
Hippodrom-teatern i Malmö, där ju Oscar Winge står för värdskapet. I
synnerhet innevarande vårsäsong har för Edward Pehrson
varit lyckosam, och hans popularitet har för varje dag ökats.
Nyårsrevyn — »Me’ röllebör och tollabössa» — som i Malmö
samlade ett 60-tal fulla hus, författades till ungefär 8/io av
honom, och bland de agerande i revyn intog han själv utan
gen-sago första platsen. Sedan har han i Hippodromteaterns båda

ödward ’Pcfjrson o cl) 7)1 a ja OasseC i TRy s 6 a Susanna

352

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free