Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 12
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii J\] 3 N 3 3 S iiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiii
SYDLÄNDSK FILMCHARMÖR
Snrique 91’wero Foto Benkow
är en ung cfjitenare, som f)tift framgångar i fransk fiCm ocf) för
sommarens svenska inspeCningar engagerats av regisser Sdgren
PARIS. — På stora operan har under våren med
utomordentlig framgång uppförts den ryska operan »Le Coq d’Or»
med musik av Rimsky-Korsakoff. Det är en saga om det
ryska folket med dess blandning av indolens och livlighet,
naivitet och raffinemang, av humor och poesi, vilket allt på ett
utsökt sätt kommer till uttryck i Rimsky-Korsakoffs musik
liksom det orientaliskt betonade i hans komposition även går
lyckligt ihop med sagans miljö. Den första akten är rysk, den
andra orientalisk och den tredje en förening av slaviska och
asiatiska moment. Le Coq d’Or är Rimsky-Korsakoffs sista verk.
T li T Iz K H L M Z\ N A C K
6/6 Djurqårds-Teatern. SKRÄMDA KATTOR.
I Fars i 3 akter av Margaret Mayo och Aubrey Kennedy.
Billy Darling ... Erik Berglund I Pam...... Esther Roeck Hansen
Kitty Darling ... Inga Tidblad | Bruce Bräden ... Einar Axelsson
Koblbs Théer
äro odisputabelt de
finaste
TEATERM SKALL RETEATRALISERAS
Paris är de ungdomliga teaterledarnas stad framför andra.
Där finnas bland andra Dullin, chefen för Atelier, Jouvet,
chefen för Comoedia des Champs Elysées, Pitoeff och Gaston Baty,
chefen för Studio des Champs Elysées, den minsta, men mest
målmedvetet ledda scenen i Paris. Alla de unga teaterledarna
äro teoretiker, men Gaston Baty är teoretikern bland
teoretikerna; kanske det också är därför som de flesta unga
dramatikerna flocka sig omkring honom. Hans styrka är dock icke
teorierna i sig själv utan hans tro på dem, hans vilja att
genomföra dem, hans djupa kultur och hans blick för sammanhanget.
»Man måste reteatralisera teatern.» — »Teatern för teatern.»
Från dessa utgångspunkter bygger Gaston Baty sin
teaterestetik. Den riktiga teatern är för Baty den grekiska tragedien,
de medeltida mysterierna och farserna, Shakespeare och
farsören Moliére. Renässansen och reformationen bröt traditionen
i fransk teater, som från det sjuttonde århundradet bara har
varit ett kapitel i litteratui historien. Teatern är den högsta
konstarten, då den tar alla andra konstarter i sin tjänst. Den
nya teatern måste knyta den kedja som renässansen bröt och
fortsätta linjen Aischylos — medeltidsmysterierna —
Shake-spelare. De små försöken, som romantiken och Antoines Théåtre
Libre gjorde, förde icke fram. Nu är tiden kommen att
»avsätta kung Ord».
Vad Baty menar och uppnår framgår tydligt av vad en av
de unga författare han har uppfört skriver om honom: »Gaston
Baty förstår att omge orden med allt det som ord icke kan
säga. Han gissar, förstår, återupplivar det, som har fött
stämningen i författarens sinne och som det skrivna ordet endast
är bottensatsen av. Det som jag hade mistat på vägen från
drömmen till manuskriptet, det har han återfunnit och givit
mig tillbaka; nu är mitt verk helt sådant det en gång var inom
mig.» På Théåtre de Montaigne, på Odéon och på Studio des
Champs Elysées har han med sin ovanliga förmåga att
återgiva ett styckes atmosfär genom ett intelligent utnyttjande av
rrodern scenteknik nått resultat, som ha verkat stimulerande
på en hel falang av unga dramatiker. Det har sagts, att en hel
generation diömt om den teater han försöker att skapa. Gaston
Baty väntar nu bara att på en stor scen få verkliggöra vad han
på små scener endast kunnat antyda. Först på den stora
scenen skall han kunna kämpa på samma fot som
boulevardteatern, som han avskyr. Han ser med ovilja på de unga
författarna, som söka bringa boulevardteatrarna nytt blod. De äro
i hans ögon ett slags förrädare, som bara förlänga
boulevardteaterns dödskamp.
Henry Fisk ......... Olav Riégo
Flo-Flo ............ Gult Natorp
Martin .......... Arthur Natorp
Adam ........... Bror Öbergsson
Flynn............ Eugén Norrby
“/6 .eungl. Teatern. TIGGARSTUDENTEN.
Operett i tre akter av F. Zell och H. Genée. Mus. aw Carl Millöcker. Dek.
o. kost. av Jon And. Dir.: -V. Grevillius. Regi: G. Bergman.
Grevinn. Novalska Iverst. Thorborg
Laura ..........Soffi Schönning
Bronislawa... Gertrud
P&lson-Wet-tergren
Ollendorf........Emile Stiebel
v. Wagenheim... Sven Herdenberg
v. Henrici..................Elof Benktander
v. Schweinitz... Olle Strandberg
v. Rochow........Nils Adelgärd
v. Richthofen....Ebon Strandin
Ivan Janicki..... David Stockman
Simon Rymanowicz...Einar Beyron
Malakowski.........Conny Molin
Eva............. Ruth Nordström
Borgmästaren ..... Bror Arrhenius
Pistol..........Bertil Martinson
Enterich...... James Westheimer
Piffke..........Sven Widerfeldt
Puffke............. John Möller
Alexei..........Fredrin Ericson
Onuphrie...........Einar Englund
Waclaw.....................Karl Segerdahl
En kvinna.................Jenny Lidström
426
Stockholm. Svenska Tryckeriaktiebolaget. 1927.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>