- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
519

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 17

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

t...............................i.........lim............................................innu..........lim...........................i SCENEN 11111111.........................................................11111...............................................................................................lim.........ii.......

OPERANS NYA B A L E T T M Ä S T A R E

Jan Cieplinski har gjort en lyckad och lovande debut

Operan har öppnat sin säsong med en rad glänsande
föreställningar, röd lykta och en tacksamt applåderande
salong.

Den besökande har icke kunnat undgå att lägga märke
till att det liksom strömmat emot honom nya friska
fläktar över rampen. Utvilade fräscha röster, strålande
dekorationer, som ofta mottagits av en spontan applåd
samt, last but not least, baletten, som likt en fräsande
fanfar dansat in efter sommarens rekreation bland
kobbar och skär.

Men det är säkerligen inte bara sommarvilan som
blåst nytt liv i balettkårens unga garde. Största
förtjänsten får nog tillskrivas Kungliga Teaterns nye
balettmästare, Jan Cieplinski, som jag finner mitt uppe i
brinnande arbete i operans balettsal.

En ung slank man — han ser nästan ut som en pojke

— i vit arbetsblus och knäbyxor, en smula påminnande
om den danske balettmästaren Gustaf Uhlendorf i dennes
unga dar.

— Ni kan inte ana vad det är roligt att arbeta med
de här — säger han med en gest åt de avtroppande
ungdomarna. Det är ett utmärkt material. Jag hade
visserligen hört av Pavlova och hennes partner att det skulle
finnas mycket bra material att arbeta med här, men jag
får verkligen säga, att mina förväntningar överträffats.
Och en sådan arbetsglädje! Det har hänt att vi börjat
klockan åtta om morgnarna och hängt i till klockan fyra
i ett sträck, och ofta hela kvällarna också, men jag har
mötts av en förståelse och entusiasm, som gjort det lätt
för mig att sätta mig in i den främmande omgivningen.
Operachefen har varit storartad. För det första förstår
han dans själv, och dessutom har han givit mig carte
blanche, så ni förstår att jag är angelägen om att visa
mig värd hans förtroende. Och så småningom skall jag
väl få visa stockholmspubliken lite av varje.

— »Eldfågeln» skall vi ha upp igen — inom parentes
sagt finns det mycket vackra dekorationer och kostymer
till den — men själva baletten blir däremot alldeles ny.
Efter Eldfågeln kommer »Pulcinella», och så »Carmen»,
till vilken senare jag instuderat danserna i Spanien. Jag
försökte i Paris, men kom snart underfund med att de
äkta spanska danserna måste man själv hämta hem,
och så reste jag till Spanien, bekantade mig i Sevilla
med toreadorer och picadorer — och ah, vilka danser!

— den unge dansmästaren rycker impulsivt ner en röd
kappa som hänger på väggen, slänger den över axeln,
och med ett stolt kast på sitt nordiskt blonda huvud tar
han ett par djärva pas och språng över golvet.

— Jag hoppas få göra mycket vackra saker — så olika
uppgifter som Beethovens »Prometevs» och »La boite
des joujoux», — Leksaksasken — en förtjusande
barnbalett som kanske kommer upp till julen — trés joli,
trés joli. Och så kanske en helt svensk balett av Moses
Pergament.

VACKRA KONSTGJORDA BLOMMOR

I STOR SORTERING

Biblioteksgat. 1 IDA HAGLINDS Eftr. Tei. n. 16353

$an Giepbnstti

— Och ni själv, monsieur Cieplinski, varifrån
kommer ni egentligen?

— Ah jag — han slår ifrån sig med båda händerna
— jag kommer från Paris, senast. Men annars är jag
polack, född i Warschau, började som liten i
balettskolan vid Stora Operan där, och sedan har jag bara
arbetat, arbetat, arbetat. Det har ju funnits och finns
alltjämt stora läromästare ute i världen — Niginski, och
mästaren framför alla andra, Jan de Walczack, — han
är död nu — och Fokin, Pavlova.

Jag är glad att jag kommit hit, säger Jan Cieplinski
med sitt vackra vinnande leende. Ni är alla så vänliga.
Och — han gestikulerar livligt med ett nothäfte — i
balettkåren här finns stora talanger. Om ett par månader
skall ni få se ett par av figurantskorna träda fram som
solodansöser.

Med denna lovande profetia slutar vår lilla intervju,
och jag tar farväl av den unge sympatiske eldfågeln
från Warszawa — ille som faciet.

Mr Felden.

j ATELIER MONACO

Birgerjarlsgatan

_______2 j_______ KjiQgcintö. damhattar

519

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free