- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
701

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 22

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nilllllllllllllilliiiiiiiiiiilllillillllllllliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii SCENEN iMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMitiiiiii ....................................................................................................

Bifallet var stormande,
och den unge Korngolds
framgång kan betraktas
som, minst sagt,
sensationell.

*



Efter en paus på många
år har Burgtheater
äntligen åter sett sig föranledd
att framföra ett
Strind-bergsstycke. Kritikens och
Wienpublikens önskan att
få göra bekantskap med
något av de stora
historiska dramerna, t. ex. Gustav
Vasa, har tyvärr även nu
lämnats ur räkningen, och
man har valt Brott och
brott. Raoul Aslan —
som även spelade Maurice
— har fått mycket beröm
för sin iscensättning av
verket. Han lät det
framträda i 80-talsdräkt och
bemödade sig, enligt egen
utsago, att åt stycket förläna
den rus- och
drömstämning, som tillkommer det. Fru Neher (Klabunds maka)
synes ha haft sin ungdom emot sig i Henriettes roll.

Kritiken visade en viss böjelse att betrakta stycket som

9laou( VLsCari ocfj Vvu ’Viefjev i <3Svoit ocfj 6rott

Foto Dietrich

förlegat, men man var dock rätt enig i fröjden att se
Strindberg återuppstå på den berömda österrikiska
nationalscenen.

Wien i november. Kassian

IMITATIV DANS

Av VERA ALEXANDROWA

Clotilde och Alexandre Sakharoff gjorde sina åskådare
riktigt glada och lyckliga med sina uppvisningar på
Musikaliska Akademien. De äro sköna, i synnerhet Clotilde,
hon behöver bara visa sig och slå upp sina stora ögon för
att segra. Hennes långa, smala ben och armar tillåter
henne att utföra de vackraste breda rörelser. Det finns
knappast en skönare blomma i den samtida dansens
trädgård.

Man ser inte hos Sakharoffs någon bestämd strävan att
verka originella. Originaliteten har för resten blivit banal
i våra dagar. Men allt: rörelse, mimik, kostym- och
musikval vittnar om en till den grad utsökt och förfinad
kultur, att man tar hatten av för deras prestationer.

Deras konst är inte av dans. Det är inte denna dans
som har sitt ursprung i primitivare livskänslor. Inte
heller en avrundad serie av vissa koreografiska fraser. De
imitera. I de flesta fall målningar. Deras danser äro
levande tavlor. Alexandre Sakharoff låter förmoda att han
varit målare en gång. Ena gången framställa de en viss

tavla, en annan gång en viss typ eller aktion. Den rena
dansen kom till synes endast i ett par tre nummer på hela
det stora dansprogrammet. Men intet klander i det. De
veta nog vad de göra. Och det de skänka är absolut
skönhet. Ingenting i deras konst är hopkommet av en slump.
Deras stora konstnärlighet och intelligens gör det lätt för
dem att sammanställa alla de olika element, varav deras
dans består, till en harmonisk helhet, som är övertygande
och oemotståndligt skön.

Som konstnärer äro Clotilde och Alexandre de mest
olika typer man kan tänka sig. Clotilde, med sina barnsligt
naiva, hjälplösa händer, personifierar den allra ljuvaste
mjuka kvinnlighet. Ett mycket känsligt instrument ur
vilket maken med mästerlig hand kan locka fram alt det
lyriska och känslobetonade där hans egen förmåga inte
räcker till. Alexandre Sakharoffs skapande manliga hand,
ackompanjerad av en litterär fantasi, märktes överllt, det
vilar någonting intellektuellt över alla dessa fulländade
dansprestationer. Alexandre är hjärnan, Clotilde — hjär-

cp ((jfotdteSEALBISAM och PERSIANKAPPOR

V.* FI YTTAR iinrlop

Kungsgatan 5

Vi FLYTTAR under September
till NORRA KUNGSTORNET



701

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0701.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free