- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
728

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 23-24

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det-flickan som vildmarkshjältinna

Clara Bow återkommer nu i en ny film med
namnet Hula, dår hon utbytt storstadsmiljön
mot vildmarken och dår hon blarld annat får

Michael Bohnen har nyligen blivit illa
skadad under filmning i Ufa-ateljén i
Neu-Babels-berg. Han skulle hoppa över ett bord, varvid
skakningen i rummet blev så stark, att ett
väldigt fönster föll ur ramarna och träffade
honom över högra armen, som blev nästan
avskuren. Han fördes omedelbart till sjukhuset i
Potsdam.

*



tillfälle att visa sin skicklighet på hästryggen.
I den manliga huvudrollen Clive Brook.

Metropolitanoperans repertoar under denna
säsong kommer bland annat med följande
nyheter: Puccinis La Rondine, Korngolds Violanta
och Franco Alfanos Madonna Imperia. I
nyin-studering komma att ges Humperdincks Hans
och Greta, Bellinis Norma och Meyerbeers
Profeten, och för övrigt märkas på spellistan
Mo-zarts Cosi fan tutte, Puccinis Manon Lescaut,
Rimsky-Korsakoffs Le coq d’or.

Ernst Krenek har nyligen hållit ett föredrag
om sin omstridda opera »Johnny spielt auf».
Hans temperamentsfulla anförande bjöd inte
bara på en kritik av sina kritiker utan även
ett angrepp mot regissörerna. På de tyska
scenernas framträdande platser sitta enligt hans
mening »revytuktomästare och demagoger», som
ha gjort Johnny till en revygycklare genom att
överdriva de tekniska oväsentligheterna.
Krenek bestrider att han i finalen velat spela ut
Amerika mot Europa. Han ville överhuvud
taget icke ge någon som helst symbol, han
vill endast skapa levande och intresseväckande
teater, han vill »överlista publiken med jazzen»
och föra den »till högre sfärer». De seriösa
partierna äro därför nödvändiga, men konst
behöver icke vara liktydig med långtråkighet.
Man måste vinna tillbaka millioner vänner till
teatern. Krenek försvarade användandet av
jazz i operan och påvisade gavotten och
ma-zurkan i »Don Juan» och valsen i
»Rosenkavaljeren». Vidare försvarade han realismen och den
tekniska rekvisitan i jämförelse med äldre
operor och framhöll slutligen att hans
förkättrade musik icke gjorde anspråk på något
centralt värde i operan. Den klingade heller icke
så anskrämligt som man skulle kunnat frukta
av denne omskriade atonale kompositör.

Strawinsky om de ryska
komponisterna

Den ryska facktidskriften »Schisn Iskustwa»
(Konstlivet) har nyligen offentliggjort en
intervju med Igor Strawinsky, vilken bland annat
yttrade på tal om komponisten Skrjabin:

— Rimsky-Korsakoff karaktäriserade en gång
Skrjabins musik på följande träffande sätt:
»Men det är ju Rubinsteinl» Han sade detta
efter att ha åhört mästarens tredje symfoni
— och det år verkligen Rubinstein, icke bara
med hänsyn till de små harmoniska
nymodigheter som denne infört utan till hela sin
färgläggning. Skrjabin har alldeles glömt att han
är ryss. Det borde han icke göra, ty man får
icke leva utan nationell mark. Skrjabins musik
är mycket dålig. Jag håller inte mycket på

’ :









• •••

F>c-

v

| ÄRETS FÖRNÄMSTA 1^^ ^

PARFYMNYHET

ETABL.184-6

STOCKHOLM

BIRGER JARLSGATAN 16-HAMNGÄTAN 12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0728.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free