- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
3

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Utkommer 1 o. 15 varje månad
P renumeration:

Helår kr. 10: — Kalvår kr. 5:50. Lyxuppl. helår kr. 15:—. Utom Sverige
vam uddI. kr 15:— pr år; lyxuppl. kr. 20:—.

Postadress: Stockholm 1. Telefoner- Norr 81 66, Norr 243 33

Vårt omslag visar dena gång de både vackra
och intelligenta dragen av den unga Kaj Gynt,
stockholmskan som blivit revyförfattarinna och
för övrigt även scenariowriter i Amerika.
Hennes succésnegerrevy, som gått för fulla hus
under månader i Newyork, skildras utförligare
inuti tidningen i ett litet Amerikabrev från en
svensk skådespelerska.

*



Lektorn som skådespelar e

Yd en av de senaste skolföreställningarna på
Oscarsteatern överaskades det unga auditoriet
av att få se en av sina lärare på tiljan. Det
var för övrigt Skolteaterföreningens sekreterare,
lektor Ivar Kruckenberg, som övertagit herr
Adolphsons roll i uppläsningsprogrammet och
presenterade sig som den gamle skådespelaren
i Blanches monolog. Det var inte första gången
lektor Kruckenberg stod på en scen, han har
varit teaterbiten alltsedan han låg i Uppsala,
då han tillhörde de ivrigaste spexspelarna.
Sedan han tagit sin licentiatexamen, beslöt han
sig att på allvar ga till scenen oeh debuterade
1907 som Engstrand i »Gengångare» på teatern
i Sundsvall. Samma år spelade han också
flera roller hos Lindrothska sällskapet i
Göteborg, men efter att under en säsong ha tjänat
Thalia återgick han till Alma Mater,
disputerade för graden och är nu välbeställd lektor
vid Nya Elementarskolan.

några allvarliga planer på verklig debut lära
inte föreligga.

Till slut kan det berättas, att hrr de Wahl
och Personne, som just inte stått i varmare
vänskapsförhållande till varandra, nu funnit
varann. Den, som var närvarande vid den
radioutsändning av »Den stora scenen», som
gjordes nyligen, kunde konstatera, att de två
sceniska heroerna hälsade på varann med
påfallande hjärtlighet. Men de ha också fått ett
enligt deras egen åsikt verkligt ont att
gemensamt förarga sig åt: den moderna regien! Hos
dessa herrar lär inte den moderna regien stå
högt i kurs. Men vem vet: kanske de också bli
omvända ett tu tre? Konstnärer bruka sällan
vara ihärdigt konservativa.

Culissevs.

Två födelsedaga,

Oscar Byström och Nils Aréhn.

Nyårsaftonen 1S57 klockan 11 på kvällen säg
s c ar Byström för första gängen dagens

ljus, och del var därför icke utan skäl som
hans fader, den i Stockholm välbekante
artillerikaptenen och musikprofessorn med samma
namn, vid underrättelsen om den lyckliga
tilldragelsen utropade: Hade du varit född en
timme senare hade du varit ett år yngre, min son!
Oscar Byström är den för närvarande äldste
medarbetaren vid den ranftska scenen, han kom
redan 1893 i R:s Ijänst och har sedan varit sin
chef trogen, alltså ett snart 35-årigt
medarbe-tarskap, och han har alltid deltagit i de mer
märkliga epokerna i direktör Ranfts teaterbana.
Ilan var en av de unga och mycket användbara
krafterna, när, Ranft samlade sin första
dramatiska ensemble på Vasateatern, han var med då
ridån gick upp för den ranftska aeran på
Svenska teatern, vilken scen han tillhörde till 191/7
— då han övergick till Vasateatern, vars
souschef han alltsedan den tiden varit. Han har
således delat sig mellan det kamerala och det
konstnärliga utan att någoldera förlorat därpa
Sin mest kända och uppskattade insats som
skådespelare har han gjort i den ypperliga
farsensemble, som spelade på Vasan i början
av seklet och där han skapade en mängd
minnesrika karaktärsgestalter främst i den komiska
genren. Låt oss därför inte glömma hans stora
intresse för musiken, som förr gjorde honom
lill en eftersökt konsertackompanjaiör, och låt
oss slutligen bocka oss för den blivande
70-åringen såsom en av stockholmsscenens mest
sympatiska och älskvärda personligheter.

När Nils Aréhn är 1900 debuterade på
Dramatiska teatern hälsade man debutanten
välkommen med stora förhoppningar, vilka icke
blott berodde på det lyckade sätt, varpå han
log sina första steg på tiljan, utan även därpå
alt här framträdde en ung konstadept, i vars
ådror det rann frejdat teaterblod. Han var
nämligen sondotterson till ingen mindre än
Lars Hjortsberg. Skådespelaren har också
infriat dessa löften. Utrustad med en praktfull
stämma, en fördelaktig apparition, en scenisk
pondus och myndighet samt en gestallskapande
fantasi som endast få skådespelare förfoga över,
har han skänkt den svenska sceniska konsten
ett helt galleri av figurer i första planet, som
ännu stå levande, när sd många andra
scenskapelser försvunnit i glömskan. Man må
endast erinra om hans Cyrano, Nero, Bourdier i
»Kungens, Gustaf 11 Adolf, Antonius i »Julius
Cesar», Tygesen i »Geografi och kärlek», samt
från senare dr sonen i Kaisers »Gas»,
Enobar-bus i »Antonius och Cleopatra» samt nu senast
Courvoisier i »Spelet om kärleken och döden».
Hr Aréhn passerar halvsekeldagen den 30
december.

!i!!i!!ii!iiiiiii!iiiiiiiiiiiiiii!!!!l!l!ll!!!l!!!l!l!:

Kvälls- och
Nattarbete



överanstränger mera än dagsarbete ock liar ofta som
följd sömnlösket ock nervositet. Detta forebygges

genom att i tid taga Phospho-Energon piller,

som varmt förordas av läkare. iSäljes å alla apotek
i fl. om ioo ock 3oo piller. Tillverkas av:

A.-B. Pharmacia, Stockholm, under kontroll

av professorn m. m. Thor EJeecrantz.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0003.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free