- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
19

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GLÄNSANDE SÄSONG I BERLIN

Från Scenens Bert i nkorrespondent

De berlinska teatrarna ha icke på länge haft en så
framgångsrik säsong som denna höst. De flesta
teatrarna ha varit väl besökta, det är endast få som kunnat
klaga på bristande publikfrekvens, men många ha haft
utsålt kväll efter kväll så att man har måst köpa
biljetter långt i förväg. Men så ha också teaterdirektörerna
i år mobiliserat alla krafter för att tillfredsställa sin
publik. Berlins teatrar förfoga över en hel rad
framstående regissörer såsom Karlheinz Martin, den omstridde
Erwin Piscator, Jurgen Fehling, Heinz Hilpert och
Gustaf Hartung, och vidare har varje teaterdirektör vid sin
sida goda och beprövade skådespelarkrafter, som kunna
föra även ett svagt stycke till framgång genom sitt
mästerliga spel.

Sensationen på operascenen — som bekant stå
Städ-tische Oper och de båda statliga operascenerna under
samma förvaltning, vars chef är generalintendenten Heinz
Tietjen — var uppförandet av den moderna jazzoperan
Johnny spielt aufav Ernst Krenek, som blivit en
stor tilldragelse och allmänna samtalsämnet inom både
fack- och sällskapskretsar. Göta Ljungberg har för sitt
storartade utförande, såväl sångligt som dramatiskt, av
sopranpartiet överhöljts med lovord från en
samstämmig kritik. Krolloperan har nyligen öppnat under
ledning av Otto Klemperer och med Fidelio på
programmet, medan operan vid Unter den Linden alltjämt står
under ombyggnad och knappast torde komma att öppna
sina portar under denna säsong. Ombyggnaden, som
ursprungligen endast skulle omfatta själva teatern och
draga en kostnad av fyra miljoner, har nu hållit på i över
ett och ett halvt år och slukat mer än dubbla summan.

En son till Dagmar Hansen publikfavorit

Av operett- och revyscenerna bör i första hand
nämnas Das Theater im Admiralspalats, direktion Hermann
Haller, vilken har befäst sin ställning som Berlins enda
verkligt sevärda och alltid livligt frekventerade revyscen,
samt Grosses Schauspielhaus, där M i k a d o n spelas i
fullt modern uppsättning. Libretto och musik ha
anpassats efter den moderna smaken och uppsättningen är
gjord med mycken scenisk ståt. Max Pallenbergs Koko
är en glansprestation. På Theater des Westens kreerade
Fritzi Massarg titelrollen i operetten Die Frau von
Format av ungraren Krausz med libretto av Schant-

des åt den roliga pjäsen och sin sons, resp. broders
sceniska framgångar. I mellanakterna kikade de kungliga
på teaterns förgångna glans, och Svea rikes ärkebiskop
konverserade ivrigt med prinsessan Ingrid. Den
distin-guerade publiken i övrigt hade fullt göra att i sin tur
kika på kungligheten och varandra. Det knäppte i
chåteauets trä av vinter och högfärd och förvisso
spökade det på teatervinden och bland kulissdammet.
»Stämningen» är också en välsignad sak!

Uppsala, S:ta Lucias dag 1927. Pir Ramek.

9t.udo[f borster

som Qustaf III på Tjfjeater an der Oiöniggrätzerstrasse

zer och Welisch. Massary spelar här en kvinnlig turkisk
delegat vid någon Balkanstat och besegrar sina hätskaste
motståndare icke blott i diplomatien utan även i
kärlekens spel. I en komisk roll spelar Max Hartsen, en son
till den oförglömliga Dagmar Hansen, som blivit en av
berlinarnas sceniska favoriter. Den 23 december
beräknar Grosses Schauspielhaus att taga upp Falls Madame
Pompadour, där Massary har en av sina
bravuruppgifter under senare år i titelrollen.

Av talscenerna kommer i första linjen
Beibaro-koncer-nen (Keinhardt, Barnowsky, Bobert). Das deutsche
Theater har givit ett briljant uppförande av Troilus och
Cressida, där den sällsamma blandningen av
sati-risk-heroisk-idyllisk-sentimentala beståndsdelar genom en
glänsande regi och framställning utarbetats på ett
lyckligt sätt. Bland skådespelarprestationerna må särskilt
nämnas Wiemann (Troilus), Köppke (Cressida) och
Tiedge (Kalchas). Vidare har teatern givit Dorothea
Angermann av Gerhardt Hauptmann med Werner
Krauss, Helene Thimig och Oscar Homolka i
huvudrollerna, vilken pjäs givits för fullsatta hus. Slutligen har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free