- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
79

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Utkommer 1 o. 15 varje månad
Prenumeration:

Helår kr. 10: — Kalvår kr. 5:50. Lyxuppl. helår kr. 15:—. Utom Sverige
vani. uddI. kr 15:— pr år; lyxuppl. kr. 20:—.

Postadress: Stockholm 1. Telefoner: Norr 81 66, Norr 243 33

Vårt omslag visar denna gång dragen av
Operans framgångsrike unge tenor, Einar
Bey-ront i sin hittills bästa roll, prins Galåf i
Turandot. Vi hänvisa för övrigt till en intervju
med sångaren inuti tidningen.

*



In memoriam

En av de mer kända teatermusikerna i
Stockholm, kapellmästaren Gustaf Tropp, har i
dagarna avlidit i sviter efter lunginflammation.
Han tillhörde den bekanta teaterfamiljen Tropp,
den äldste i en syskonkrets, av vilka man
känner Oscar, Sven och Anna från operabaletten.
Tretton år gammal debuterade han som
trumslagaren i »Frihetsbröderna» och kom också
att sedermera hela sitt liv tjäna operetten.
Efter att ha fått sin musikaliska utbildning vid
Svea och Göta Livgardes musikkårer och vid
Musikaliska akademien, blev han kormästare
vid Vasateatern och svängde sedan taktpinnen
över kapellen på Folkteatern, Brunnshusteatern
i Helsingfors samt i Göteborg. Kormästare vid
Oscarsteatern 1909 blev han efter ett par år
även kapellmästare vid denna scen, och
nedlade i båda dessa tjänster ett energiskt och
re-sultatrikt arbete. Personligen var han en
sympatisk och anspråkslös man.

Våra pristävlingar

Vår julpristävlan, som uppkallat tävlande till
ett antal av nära 300, har nu avgjorts och
utfallit så att herr Sven Larsson, Anderstorp,
Lindome, vid nästa Stockholmsbesök bara
behöver legitimera sig på Scenens redaktion för
att få ett par premiärbiljetter efter eget val
till någon av huvudstadens teatrar. Naturligtvis
kan om så önskas även uttagas biljetter till en
vanlig föreställning. Andre pristagare blev fr.
Frida Malmström, Skansgatan 6, Ystad, som vi
med särskild glädje antecknar som
gratispre-numerant för 1928, enär hon presenterar sig
såsom lösnummerköpare alltsedan Scenens allra
första nummer.

Vår nya pristävlan, som utlystes i förra
numret, har att döma av de många förfrågningar

direktörens vitalitet är minst sagt
häpnadsväckande — han ingår nämligen i år i
sjuttio-åringarnas led. Vasan går för fullt, turnén går
för fullt, man börjar nästan tro att dir. Ranft
kommer att lägga embargo på en
Stockholms-scen till. Vem vet om han inte ännu en gång
i sitt liv hinner bli chef för en hel grupp av
teatrar? Culissevs.

50-åring

Georg Blickingberg

Den 4 februari fyller en av Göteborgsscenens
främsta och mest populära krafter, Georg
Blickingberg, 50 år. Som han ända till tiden för
pressläggningen lyckats behålla sin hemlighet
för sig själv, skola vi i nästa nummer
återkomma till händelsen.

som inkommit, väckt ett lika stort intresse som
de föregående, vilket väl icke minst får
tillskrivas de 200 kr. som utfästs i pris. Det
gäller som sagt att gissa vilken eller vilka
skådespelare, som få de flesta rollerna på
Stock-holmsscenen under detta år — se vidare
täv-lingsdetaljerna i förra numret.

Cre recensenter e/ier en?

Redan vid Fedra-premiären, då åtminstone
en tidning sändt en speciellt konstförståndig för
att bedöma dekorationerna, kom detta problem
på tapeten. Men dessutom fanns det ju
nykomponerad musik inlagd i stycket? Den
kunde ju också ha krav på att bli bedömd av en
specialist. Hur skulle dessa saker ordnas i
framtiden?

Det vär till en diskussion om dessa saker

som Publicistklubben en lördagskväll inbjudit
John Forsell, Gunnar Klintberg, Per Lindberg,
Hjalmar Meissner och flera bland pamparna
inom teaterkritiken. Det visade sig på
tillströmningen att intresset för dessa frågor är sä
stort som det endast blir när de äro
»brännande», d. %v. s. när starka personliga Infres-*
sen, sym- och antipatier äro med i spelet.
Som ordföranden »Koftan» med självkänsla
anmärkte: denna kväll hade klubben kunnat

hänga ut ett par röda lyktor åt Salviigränd.
Man var naturligtvis framför allt spänd på att
få se den stridbare dr Lindberg bryta en lans
med sina vedersakare.

Sedan man under närmare en timmes tid
lyssnat till ett mera utredande än spirituellt
företal av en dr Lundmark, började också
själva spektaklet, i vilket huvudrollerna
innehades av Daniel Fallström, Edvard Alkman,
konstkritikern Gotthard Johansson och Per
Lindberg, som började med orden att teatern
och kritiken äro fiender av begynnelsen. Det
blev den ena av de paroller kring vilka
replikskiftet kom att vända sig, och här inhöstade
Daniel en applåd för öppen ridå då han drog
fram en dedikation på ett porträtt som han
fått en gång: Från din ofta ursinnige, men
efter varje berömmande kritik varmt tillgivne
August Lindberg. För övrigt var den moderna
dekorationskulten en förfallsprodukt;
skådespelaren som tolkar diktarens intuitioner, det
mänskliga, är huvudsaken och vad det kommer
an på för kritiken är den sanna kärleken till
teatern (här grumlades Daniels stämma av
rörelse).

Per Lindberg påpekade inte utan fog att han
var den ende som spelat teater utan
dekorationer, att han hyste ett starkt intresse för den
individuella prestationen och att den form
vari det mänskliga kom till uttryck inte hade
så lite att betyda. Konstanmälarna hade visat
mera förståelse för den moderna
dekorations-konsten än de ordinarie teaterrecensenterna.

Edvard Alkman berättade om hur man redan
för tio år sedan i Paris experimenterat med
att låta framstående stafflimålare göra
sceninramningar, men återgått till de ordinarie
teaterdekoratörerna, vilka för övrigt kunde
vara goda konstnärer även de, vilken synpunkt
underströks av Hjalmar Meissner.

Så småningom — och särskilt efter en
ganska lång mellanakt i och för sexa — blev den
röda tråden — särskilda konst- och
musikanmälare på premiärerna — allt svårare att
återfinna i dialogen. Hade det varit någon annan
teaterchef än operans närvarande skulle det
annars varit av stort intresse att höra hans



Kvälls- och
Nattarbete

överanstränger mera än dagsarbete och har ofta som
följd sömnlöshet och nervositet. Detta förebygges

genom att i tid taga Phospho-Energon piller,

som varmt förordas av lähare. iSäljes å alla apoteh
i fl. om loo och 3oo piller. Tillverkas av:

A -B. Pharmacia, Stockholm, under kontroll

av professorn m. m. TL or EJcecrantz.

.-ss =





’rn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free