- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
86

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

V A C L

AV TA L

Av MOSES PERGAMENT

C H

Taciav Ta (icf>

För en man med intellektuell vighet är det ett lätt
språng från förste konsertmästarens stol till dirigentpo
diet. Konsertmästarposten i en större orkester förutsätter
ju icke blott ett visst mått av tekniskt kunnande utan
även en relativt stor ledarförmåga. Och som ansvarig
man i den ansvarsfullaste stämman står konsertmästaren
i intimaste kontakt med dirigenten. Är han en vaken och
begåvad musiker lär han sig snart att i taktpinnens
rörelser varsebli den musikaliska regiens uttrycksmedel. Har
han sålunda fått sinne för gestaltning och totalverkan,
då är den fjäder spänd, som under lyckliga
omständigheter med ett enda sving kan förflytta honom från stolen
till podiet. Förändringen medför en obekvämlighet: han
får icke sitta längre, utan måste stå, ofta i timmar. Men
det gör han så gärna! Att vara orkestergeneral är dock
förmer än att vara en om än så omtyckt konsertmästare.

Bland de världsberömda dirigenterna ha många på
detta sätt utbytt stråken mot ledarstaven. Arthur Nikisch

var en, en annan är Arturo Toscanini. Föremålet för
denna artikel — Vaclav Talich, Konsertföreningens i
Stockholm högt uppburne dirigent — har denna
utvecklingslinje gemensam med de bägge nämnda stora namnen.

Talichs konstnärspersonlighet har så ofta (med särdeles
positivt resultat) granskats av dagspressens märkare, att
en överblick av hans dirigentbana torde voro av intresse
•för Scenens läsare.

*



Pappa Talich var skollärare i en tjeckisk provins. Hans
hemliga, av ekonomiska omständigheter förbjudna kärlek
hette — Fru Musica. I långa tider var förhållandet mellan
den temperamentsfulle, inpulsive mannen och den
älskvärda, kärleksfulla damen strängt platoniskt. Men en
vacker dag rann sinnet på honom. Han skuddade
skolans och småstadens damm av sina vingar och bredde ut
dem till en dödsföraktande flykt. Det bar iväg över
hinder och hänsyn, bort från klokskap och varningar. Till
Prag! Till huvudstaden. Närmare bestämt till en
musikskola där.

Frukten av hans fria umgänge med sin själs älskade
blev — ett organistdiplom, som tillförsäkrade honom en
musikalisk framtid som musiklärare i den mähriska
garnisonsstaden Kremsier. Flögre upp hade han nog drömt
sig, men han resignerade snart. För sin egen del. Ty se,
i Kremsier vart honom en son given: Vaclav! Genom
denne skulle hans drömmar gå i uppfyllelse. Så stod det
skrivet. Och så blev det.

Som alla eller åtminstone de flesta musiker började
Vaclav Talich hantera sitt instrument — violinen — vid
mycket tidiga år. Fyra vårar blott hade han på sin späda
nacke, när han år 1891 för första gången förde en riktig
stråke över en riktig fiol. Lika många terminer fick
han senare ståta med gymnasistmössan, innan han (vid
fyllda fjorton år) under lyckligare omständigheter än
fadern kunde ställa kosan till Prag, där han inträdde i
konservatoriet som elev till den berömde violinpedagogen
Sevcik. Utbildningen, som omfattade allt som hör till
den allmänmusikaliska bildningen, varade i sex år.

Sin första anställning fick Talich i Berlin, vid vars
Philharmonie han beklädde tredje eller den s. k. flygande
konsertmästarens post. Det var här han lärde känna
Nikisch, den allmänt beundrade, vars personliga vänskap
han hade förmånen att åtnjuta ända till den store
mästarens död. Efter ett års fröjder i Berlin och därpå
följande sex månaders mindre angenäm vistelse på
sjukhus (för skötsel av angripna lungor) kallades vår
flygande konsertmästare till Stadsteatern i Odessa, där det lul’-



Fw* varje dag som går blir konkurrensen skarpare inom,
alla brancher Tip top kvalitéer till billiga priser är dagens
lösen. Vara 8 olika théer -begär av Eder handlande att

fm

1&’

f\

fä se vår katalog och prislista - i 32 olika förpackningar
borga enjöralla och alla för enför vårt motto:

Endast det bästa är gott nog J

si;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free