- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
88

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JURIDIK OCH DRAMATIK VID NYBROPLAN

Av ARTUR MÖLLER

Samtidens främste och mest raffinerade conteur —
själv lär han ha känt sig ännu mer flatterad, när någon
kallade honom sjuttonhundratalets störste författare —
hade som dramaturg många övermän. Det var inte
viljan och handlingen som utgjorde ledmotiven i hans
verk. Som skeptiker och epikuré hade han snarare en
viss aversion för bäggedera. Och den fina försåtliga
ironien, den elegant förenklade aforismen, på vilken den
litterära gourmeten suger som på en färsk sparrisknopp,
skall man snarare söka i en stillsam téte-å-téte med abbé
Coignard eller M. Bergeret än hos Crainquebille,
hans kunder och domare. 1 hela denna dramatiska
samhällssatir finns knappt någon replik som uppväger den
odödliga reflexionen: Allas likhet inför lagen är
verkligen sublim; det är förbjudet för miljonären lika väl
som för tiggaren att sova under broarna.

Man kan ha sina tvivel på att det diminutiva uppslaget
ett okvädingsord till en poliskonstapel på gatan — är
tillräckligt för en pjäs på tre akter, även om de kallas
tablåer. För socialdemokraten France, vars rättfärdighet
så djupt upprördes av Dreyfusprocessen, har tendensen
att komma fransk rättskipning till livs säkerligen betytt
mer än någon önskan att tävla med Moliére eller Sardou
på den valplats som inte egentligen var hans. Men
naturligtvis gnistrar och glittrar det i dialogen, eftersom den
ju dock är av Anatole France.

ännu idag står i ett kärleksfullt förhållande. Efter två
års verksamhet i Laibach drev hans ambition honom
till Leipzig, där han av Nikisch invigdes i
dirigentkonstens teoretiska hemligheter, medan ingen mindre än Max
Reger bibragte honom djupare kunskaper i komposition.

Osäker på vilket han borde föredraga, opera- eller
konsertdirigentens yrke, begav sig Talich från Leipzig till
Milano, där den berömde Arturo Vigna gjorde honom
förtrogen med den italienska Verditraditionen. Efter
ytterligare en säsong i Laibach, denna gång som förste dirigent
och självhärskare i operan, kallades han till Prag att
överta ledningen av den berömda tjeckiska blandade kören
»Hlahol». Men den som en gång väl har hela handen
nöjer sig ej längre med ett enda finger. Talich ville
hellre ha den sämsta kör, om han blott samtidigt
förfogade över en orkester. Han avstod därför från det
smickrande anbudet och nöjde sig med första
dirigentposten vid operan i Pilsen, där han stannade tills kriget
bröt ut, d. v. s. i tre år.

Naturligtvis fick han rycka in, han som alla andra.
Men efter tre dagars hopplösa ansträngningar att få
militär pli på honom förklarades han vara »omöjlig» och
fick gå. Sin frihet utnyttjade han för musiklitterära stu-

Regissören, Per Lindberg, hade lyckligtvis i denna pjäs
avstått från symboliska dekorationer, avsedda att ansluta
sig till pjäsens rytm: Crainquebille var uppsatt i frisk
och naturalistisk nittiotalsstil. De släpande kjolarna, de
små koketta hattarna på stup framåt göra ju redan en
historisk effekt. Hörnet där Crainquebille höll med sin
kärra smakade av det riktiga Montmartre, som väl också
snart tillhör det förflutna. Den enda grava
anmärkningen gäller tempot, som var alldeles för flegmatisk t.
Ett parisiskt gatuuppträde går minsann i en helt annan
rytm, där smattra repliker och tillmålen som
mitraljö-ser, alla gestikulera och skrika i munnen på varandra.

Något väl värdigt och flegmatiskt och därför ofranskt
vilade också över Tore Svennbergs Crainquebille.
Skådespelaren har lagt vikt uppå att återge det tröga och
monotona gnisslet i fruktmånglarens outvecklade
hjärna, den enkelt mänskliga tragiken över hans livsöde,
vilket tillfullo lyckades med små och förnäma medel. Men
är Crainquebille människa i första rummet, så är
han dock även en parisisk proletär. I denna
gestaltning fick han ett drag av nobless, som författaren
knappast avsett, men som Tore Svennberg torde ha svårt
att frigöra sig ifrån. Den sällsynte scenkonstnären blev
emellertid föremål för en hjärtlig publikhyllning, vilken
utan tvivel även gällde teaterchefen.

För att fylla åhörarbåset vid ett brottmål brukar det

dier, och för djupare begrundande av konsten, livet och
sitt eget väsen.

— Jag gick ut i öknen för att finna hem till mig själv,
säger Talich skrattande med tanke på den isolering han
under denna period levde i.

Äntligen, 1918, efter att ha dirigerat en konsert med
Böhmische Philharmonie, blev han erkänd som profet i
eget land. Josef Suk anförtrodde honom uruppförandet av
»Irani» (symfonisk dikt, given även i Stockholm). Denna
konsert resulterade i Talichs utnämning till förste
dirigent vid tjeckiska symfoniorkestern i Prag, en ställning,
som han ännu i dag innehar vid sidan av sin befattning
i Konsertföreningen i Stockholm.

Talich har med den tjeckiske orkestern företagit stora
turnéer. De ha besökt Wien, Budapest, stora delar av
Italien, etc. Till den framstående dirigentens
internationella berömmelse bidrog i icke ringa mån den stora
musikfesten i Prag 1924, varvid Talichs insats som dirigent
väckte allmän uppmärksamhet. Sejourerna som
gästdirigent i Paris, London och andra stora musikcentra ha
blott varit ägnade att stärka hans anseende. För
Stockholm har han haft och har fortfarande stor betydelse
icke minst tack vare sin förmåga att väcka intresse för
nya namn och nya verk.

POLYPHON

Det förnämsta märket

DAGENS MELODIER:

DORIS !

SIDE BY SIDE

BABYFEET

GONNA GET A GIRL

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free