- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
97

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

.iiiitiiimiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMitiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii SCENEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

samtidigt hade de stålhjälmar, modell 1928, men sköldar
och svärd av bland vikingarna gängse typ. Lady Macbeth
uppträdde i kimono och giftigt gröna galaklänningar och
intog attityder å la Greta Garbo i Hollywood. Vartill
denna stilbrytning? Ville herr regissören betona
Shake-speares tidlöshet, kunde han väl lika gärna tagit steget
fullt ut till smokingen, fracken och pyjamasen med en
gång. Det hela verkade tillställt på pin kiv. Men man
får väl välja tillfällena att ge utlopp för sitt översvallande
skämtlynne.

Av Shakespeare själv, d. v. s. ordet, uppfattade man
blott endels. Versen stöttes sönder till småsmulor, som
skådespelarna spottade eller hostade fram. Knappt en
enda i hela sällskapet talade som en vanlig människa.
Antingen viskade man eller också röt man, texten gick
förlorad i båda fallen. Hrr Milliarder, Blickingberg och
Friedmann utgjorde i vissa partier undantag, vilket skall
lända dem till berömmelse.

Carl Ström var Macbeth. Ilan är en naturskådespelare.
De eruptiva utbrotten och osammansatta affekterna äro
hans styrka. Och i stort sett gav hans framställning
illusion. Men här och där föreföll han bortkollrad av
omgivningen. Det var sannerligen inte lätt att hålla ihop
sammanhanget i Knut Ströms mystiska sammelsurium
av tid och rum. Linnea Hillberg sökte verka giftorm,
ringlade sig, skruvade på sig utan att dock ge annat
intryck än medelmåttig filmvamp. Ingen trodde på hennes
ondska, i sömngångarscenen blev hon endast en snäll
liten flicka med ljuset, som man såg utan minsta
förfäran.

Glanspunkten i föreställningen utgjorde vissa av
regissör Ströms scenbilder. Häxscenerna togo priset. Över
dem vilade onekligen mycket av Shakespeares eller skola
vi säga Ossians ande. Bataljscenerna med sina
fladdrande fanor och sin väl arrangerade vapenlek voro
också ett gott stycke teater. Herr Leif Bratt, återbördad
till hemstaden från Gellivare, hade skrivit en scenmusik,
som föll på sin menlöshet. Den följde aldrig dramats
växlingar utan gick sin egen väg och råkade vilse.
Strids-scenerna livades emellertid upp av några ilskna
säck-pipslåtar. De voro skotska original och de anslogo en
lokalton, vilken stod lika väl till stycket som
höglands-kjolarna. P.

I YVETTE GUILBERTS FOTSPÅR

’Urene öe CNoiret

Yvette Guilberl har egendomligt nog inte många epigoner i
sin konstart — man tänker på vad till exempel Naima
Wif-strand skulle kunna prestera i genren — men en av de få och
mycket framgångsrika är den ungerska diseusen Iréne de Noiret,
som nyligen besökt Stockholm och vunnit en aktningsvärd
framgång hos både publik och kritik. Om den unga damen
naturligtvis inte har nått upp till Yvette Guilberts fint utmejslade konst-

Emmy Kosary tål både att ses och höras, och hon
be-redes här tillfälle att utveckla sin stora charm i
allehanda situationer. Komikerparet Louise Kartousch —
Ernst Tautenhayn bildar alltjämt toppunkten i wiensk
operettkonst; de spredo glädjens skimmer över aftonen.

Wien i januari.

Kassian.

närskap och mönstergilla diktion eller hennes gudomliga humor,
så har hon i stället sitt ungdomliga och starka temperament
och en vacker, stark och bärig stämma, som hon behandlade
med mycken smak. Om det ibland blev mera sång än
visföredrag, så må det vara henne förlåtet, när man sjunger så bra.
I några fall var hon emellertid utmärkt även dramatiskt,
framför allt i några läckra franska »Bergerettes — Pastourelles du
XVIII:e siécle», som hon återgav med lekfullt och elegant
skäl-meri, samt i en makaber tysk matrosvisa, som kanske
konstnärligt var det mest vägande numret på hennes program. Med
sitt sympatiska uppträdande och intagande person vann hon en
vacker seger och kommer säkerligen att hälsas välkommen
tillbaka nästa gång hon gör oss den äran.

m‘sa",a (O * s. - f7° ’ är och förblir JUiptOnS Ue det bästa.
Nyheter■* skomagasin t- TT^’^/^^Ts.T är våridens största och | JL/J-Jtr 1 vJJLN förnämsta Téfirma.
Sibyllegatan 53, vid Karlavägen j „ . - t,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free