Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 5
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Verkligt Hygenisk dambinda
Tillverkas sedan 20 ér l Sverige endast av
Göteborgs Kem.-Tekn. Fabr„ Göteborg
Försäljes i Sjukvårds-, Parfym- &
Vit-varuaffårer. Engros hos Gustaf Hjelm
& Co., Norrtullsg. 8 A, Stockholm.
Förkyld?
Använd TURIONS
Men-tholkarameller med
honung. Säljas överallt,
även på apoteken. Fråga
bara. Fås numera även i askar å 25 öre.
Operakällaren 1^ Tisdagar o. Lördagar
SILJANSBORG
.........
Förnämligt hotell i Dalarne.
Tel. Rättvik 21.
Skogsluftsklimat. All modern komfort.
Öppet hela året. Full pension från 8 kr.
per dag. Regim: Doktorinnan Sigrid
Arpi. Direktion: Turlsttraflkförb. Rest.
A.-B. Stockholm. Telefon 11151.
Försvinner ingenuen och
tragediennen?
Det är karaktäristiskt för vår tid att den
nästan saknar vad man förr i världen kallade
tragedienner. Comédie Framjaise till exempel,
som har en hel stab av duktiga comedienner
äger snart ingen skådespelerska, som kan bära
den stora tragiska repertoaren. Den yppersta
av Comédie Francaises — och Frankrikes —
comedienner, Marie-Thérésie Piérat, kan nog
spela tragiska roller, men även hon är för
modern till sitt temperament för den klassiska
tragedien. På samma gång som tragedien
försvinner även ingenuen. Tiden är ju cynisk och
illusionslös — tragedien blir tragikomedi.
Konflikterna äro icke längre så sönderslitande,
hatet och förtvivlan viker för föraktet och
resignationen. Den nya tiden har skapat en ny
kvinnlighet. Vad den har forlorat i
monumentalitet, i känslofullhet, i jungfrulig blyghet, det
har den vunnit i innerlighet, smidighet, med
veten frimodighet. Den nya kvinnan kräver
nya sceniska uttrycksformer.
Dessa ref lektioner göras i Tidens Tegn av
Axel Otto Normann, som kommit till sina
slutsatser närmast efter studium av Frankrikes unga
skådespelerskor. Han skriver vidare:
Vad menas då med att skådespelerskan är
barn av sin tid? Man förstår det kanske bäst
Rina de Liguoro i en kommande Ufafilm Den
hemlighetsfulla spegeln
genom jämförelse, till exempel med madame
Segered Weber, den mest betydande av den
gamla skolans tragedienner. Hos henne är varje
ord en tilldragelse, ingen stavelse går förlorad,
men nyanserna äro få och orden komma liksom
bara från munhålan. Hennes attityder och
gester tar tid och de äro storslagna. Hennes
ansiktsuttryck skiftar som ljusbilder. Hos den
yngre generationen skiftar uttrycken snarare
som levande film. Liksom i verkliga livet, när
vi icke riktigt behärska oss. För den yngre
generationen synes betydelsen icke så mycket
ligga i varje ord som i nyanserna, i stillheten
mellan orden, i mimiken. Denna generations
konst verkar på samma gång mer inre, mer
innerlig, mer smidig — och mer uttrycksfull.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>