- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
462

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 17

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INTRYCK FRÅN PARISKONGRESSEN

Air GUNNAR KLINTBERG

Morgonen den 18 juni när solen sken över Notre Dame
och alla de gamla murarna och tornen på La Cité
hälsades den andra internationella skådespelarkongressen av
ordföranden i Paris’ municipalråd och Seineprefekten
välkommen till Frankrikes huvudstad i Hotel de Ville.

Kongressens högtidliga öppnande försiggick morgonen
därpå i de lokaler, som av franska regeringen ställts till
dess förfogande i den ståtliga Fondation Rothschild i
närheten av Triumfbågen. Närvarande voro
representanter för undervisnings- och arbetsministrarna samt de
utländska sändebuden för vid kongressen representerade
nationer, bland vilka Sveriges minister greve
Albert Ehrensvärd. Öppnandet skedde med ett tal av
direktören för de sköna konsterna, M. Paul Léon, som
hade många både kloka och spirituella ord att säga om
teaterns ställning och betydelse i våra dagar när
skådespelaren genom teknikens landvinningar inte längre på
samma sätt som förr är bunden av rummets och tidens
enhet och folkens liv inte längre stannar vid det egna
landets gränslinjer. Talet besvarades av ordföranden i
det franska skådespelareförbundet, Lurville, som gjorde
sin reverens för regeringens och stadens representanter
samt de utländska ministrarna, hälsade oss välkomna till
arbetet och fastslog den betydelse den Internationella
skådespelarunionen redan fått och det förtroende den
vunnit sedan den för två år sedan skapades i Berlin.
Detta underströks också av Unionens president Gustav
Rickelt (Tyskland), som därefter tog ordet för att
framföra de utländska delegerades hälsning och tack samt i
korta drag lägga fram Unionens reella och ideella
program.

Och så började arbetet.

Det skulle föra alltför långt att här i detalj följa dess
gång under fem i alla avseenden heta dagar. Ett
stickprov här och där får vara nog. Man hann för resten inte
med allt. En hel del bebådade föredrag av allra största
intresse måste inhiberas och remitterades till
verkställande utskottet för att bifogas det tryckta protokollet, bl. a.
om »Skådespelaren i utlandet» av regissören professor
Mundinger (Tjeckoslovakien), om »Skådespelaredagen»
av Stärk, (det österrikiska skådespelarförbundets
ordförande), om »Arbetslösheten inom teatern» av Otto
(Tyskland) och om »Tillströmningen till teatern och den
yrkesmässiga utbildningen» av fru Grete 11m (Tyskland), som
ensam men med glans förde kvinnans runor vid
kongressen.

För att nu emellertid gå i ordning med frågorna så
ska vi först kasta en liten blick över de med
nations-flaggor smyckade långborden. Det är en ganska brokig
skara som kantar dem, men i allas knapphål lyser samma
märke — den antika komiska masken i silver på en liten
kokard i Nationernas förbunds färger. Där ha vi den
stora tyska delegationen, åtta man stark, med sin för-

bundsordförande, den klartänkte, parlamentariskt
tränade Wallauer i spetsen, han som vet vad han säger och
säger vad han vill och som alltid finner en väg där
andra bara se hinder. Vid hans sida se vi en av
Rein-hardts regissörer, Emil Lind, som till hösten efterträder
den fallne Piscator som direktör för teatern vid
Nollen-dorfplatz i Berlin. Dansk skuespillerforbund har sänt
inte mindre än fyra delegerade med sin viceformand
Carlo Wieth som ledare. Kring honom fylka sig
Stock-holmspublikens gunstling Poul Reumert, som just skurit
friska lagrar som kapten Edgar i Strindbergs
»Dödsdansen» på Odéon, regissören doktor Egil Rostrup, som
också skänkt oss svenskar några glada stunder i egenskap
av författare till »Flickornas Alfred» och andra
framgångsrika folkkomedier, samt overretssagfører Holger
Zahle, en yngre sympatisk bror till Danmarks förre
populäre minister i Stockholm, kammarherre Herluf Zahle.
Stora delegationer representera också våra kolleger i
Belgien, där flamländare och walloner inte kunna
trivas inom samma organisation, Tjeckoslovakien, där
förhållandet är detsamma med tjecker och tyskar, och
Polen, där de judiska skådespelarna bildat eget förbund
och nu också anslutit sig till Unionen. Italien och
Spanien äro för första gången med. Spanien och England
inträda vid kongressens början i Unionen, medan
italienarna låta saken anstå. Englands Actors Association
representeras av en utomordentligt vaken ung herre, Italien
har sänt fyra och Sindicato de Actores Espanoles tre
sympatiska kolleger, de senare allesammans med lika
romantiskt klingande namn, under ledning av don José
Ortiz de Zårate. Anslutna till Internationella Unionen
äro för närvarande 23 landsorganisationer från 19
nationer med tillsammans omkring 40,000 medlemmar.

Som kongressens gäster hade infunnit sig M. Weiss
från Internationella institutet för intellektuellt samarbete
i Paris, direktören för Internationella arbetsbyrån i
Geneve M. Maurette och advokaten M. Homburg, Paris, vilka
alla under kongressens gång togo ordet i frågor fallande
under deras respektive arbetsområden.

Bland övriga föredrag och rapporter märktes
generalsekreterarens (Eisler, Österrike) berättelse om vad sig
inom Unionen och dess olika landsändar tilldragit sedan
kongressen i Berlin 1926. När man hörde vad denna
berättelse hade att förtälja om förhållandena i andra land, var
det inte utan att man drog en suck vid tanken på hur svag
de svenska skådespelarnas sammanslutning i socialt
avseende egentligen är och hur litet teaterns förhållanden
och teaterns betydelse på det hela taget intressera våra
stats- och kommunalmakter.

Reumert (Danmark) redogjorde för det danska
koncessionssystemet och teaterrådet, vars tillkomst han i
hög grad tillskrev den Internationella Unionens
auktoritet.

LISA KASTENGREN

atelier för k I äd n i n g s s ö m n a d, förstklassigt utförande, moderata priser.
Nyinkomna parisermodeller och lyxtricot.

9 f. m.— 6 e. m. Tel. 131 53. Hamngatan S, II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free