- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
494

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 18

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

............. SCENEN 11.1............

synnerligen väl. Att de ljusare rutorna i väven voro lika
många är ju naturligt, och när man hade den till
huvudstaden återbördade Christian Schröder som primus motor
härvidlag, är det onödigt att tala om att de utnyttjades
till högsta möjliga potens. Någon jazzmusiker är
komponisten tydligen icke, och han gör sig heller icke
mycket besvär med de lättare partierna, men däremot
inlägger han så mycket mer nerv och musikalisk lidelse
i de veritabla operascenerna. Måhända blev denna
ständiga svängning mellan högdramatiskt och sprattellustigt
en smula prövande, men tack vare det som sagt
ypperliga framförandet svalde man den något brutalt kryddade
consommén utan att blinka.

Bergensarna blevo som bekant i våras så intagna av
Margit Rosengrens tragiska talang, att de önskade få se
henne som Kameliadamen. Utan att vilja ansluta oss till
detta önskemål få vi emellertid medgiva, att fru
Rosengren mycket väl uppbar grevinnan Evas sorgetunga
uppgift. Aldrig förr har hon väl fått genomvandra en hel

operettafton med så allvarliga anletsdrag och så stillsamma
rörelser — att plastiken någon gång blev en smula bunden
får nog tillskrivas den plötsliga övergången från den
rörlighet hon annars varit van att utveckla på scenen. Den
mittbenade madonnetypen skulle emellertid med förlov
sagt ha vunnit i höghet på litet längre kjolar, första
aktens scen med de båda tillbedjarna på knä framför den i
vånda och kval sig vridande hjältinnan fick ett litet
oavsiktligt tillskott av parodi genom högstdensammas
frikostigt exponerade knäskålar. En ovanligt lyckad afton
hade Lars Egge i den hemvändande krigarens roll. Hans
sång klingade så skönt i kapp med fru Rosengrens i deras
tacksamma duetter, och hans spel saknade ingenting av
dramatisk intensitet och schwung. Även Adolf Niska
bidrog särskilt i första akten till det ypperliga spelet, och
hans vackra röst lyssnade man tacksamt till. Både han
och hr Schröder, som i en fiffig jurists skepnad visade
sig i högsta form, blevo av den fulltaliga publiken
hjärtligt hälsade välkomna åter till den stockholmska operett-

Scen6i(d ur första akten av kfrifetsdröderna på cJ\ung(iga Ljeatern

Almberg * Preinitz, foto.

p a ffären

HÖSTNYHETER I

Lie Ul strar, Kappor, Dräkter & Klädningar

DROTTNINGG. 71c.

1 RIKHALTIGT URVAL

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free