- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
531

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 19

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

.................................mi.......i.....i........mi.......min........i...mi....................in SCENEN .............................................’"i"1111...............................................................................

KULT O C H KULTUR

En vidräkning med fjäsket kring teaterungdomen

Kult och kultur — lyra bokstäver äro onekligen gemensamma,
men därmed är det också slut på gemensamheten. All verklig
och äkta kultur omöjliggör det osmakliga utslag av mänsklig
osundhet och bristfällighet, som heter kult. Den medför det
sinne för alltings naturliga och verkliglietsbetingade
proportioner, som förhindra den groteska förstoring, som kulten
utgör, den lägger huvudvikten vid det inre, ej vid det yttre och
sensationella. En av de bedrövligaste, minst
utvecklingsfräm-jande varieteterna på området är personkulten. Man bör sätta
värde på, kanske rent av vörda en betydande insats, ett
genialt verk i kulturens tjänst, men låter man personen bli det
centrala, då har man råkat på villovägar.

Dessa synpunkter få aktuellt värde genom en del
teaterförhållanden, som just nu kunna ge anledning till reflexioner och
randanmärkningar. Det kan vara sant, att man i rättvisans
intresse bör ta hänsyn till sanningen i följande gamla goda historia:
En skådespelare, som var synnerligen medveten om sitt eget
värde, råkade vid ett tillfälle i en hetsig dispyt med en
författare. Skådespelaren kände sig förnärmad av att hans
antagonist inte tycktes känna ringaste respekt för en så betydande
man som han och yttrade i nedlåtande ton: »Min herre, vet ni,
vem jag är?» Varpå författaren lugnt svarade: »Om ni slår
upp i ett lexikon och söker reda på vad ordet efemär betyder,
då får ni reda på vad ni är!»

Annorlunda uttryckt: en skådespelarprestation är en
manifestation för stunden, lever i ögonblicket. En författare lämnar
efter sig sina böcker, en målare sina tavlor, en kompositör sina

kompositioner, en arkitekt sina byggnadsverk, men vad lämnar
en skådespelare? Ingenting på samma sätt påtagligt, i bästa
fall ett ansett namn, vars egentliga kvalitet eftervärlden blott
kan värdesätta efter samtida omdömen och karakteristiker. Som
kompensation härför kan det därför betraktas som rättvist
och fullt på sin plats, att en skådespelare, som står i den
direktaste personliga förbindelsen med sin publik, vinner den
proportionerligt största uppskattningen och berömmelsen för
stunden. Sedan gammalt har det ju också sagts, att folk främst
vill ha bröd och skådespel, och som en av de förnämsta
leverantörerna av den senare varan kan man ju betrakta
skådespelaren.

Det kan alltså sägas vara i överensstämmelse mqd
förhållandenas egen logik, att skådespelarprestationen hastigare och
starkare än varje annan konstnärlig insats vinner uppskattning
och berömmelse. Häri ingår med naturnödvändighet
personkult — till en viss gräns, vars överskridande drar med sig inte
önskvärda följder. Det ligger i sakens natur, att skådespelarens
person i högre grad än t. ex. författarens, drar till sig
uppmärksamheten och blir föremål för värdesättning.

Man kan emellertid med skäl fråga sig, om inte denna
skåde-spelarkult antagit betänkliga dimensioner. Särskilt är det en
tendens, som härvidlag kan inge berättigade farhågor. Det är
kulten av och fjäsket kring ungdomen. Fram för det unga
gardet är den paroll, som i olika variationer men med samma
syfte gör sig allt mer gällande.

Det är inte svårt att lista ut, var denna tendens har sitt

TREVLIG

TRIO

FRÅN

OSCARS

Gavf Stpöm,
Tfåfcan
TJJes-tevgven ocfj
jjoijn
jBru-nius i Gn
komedi på
slottet

4hnheru * rnto.

IDAR BROMAN

11 A NYBROGATAN

Tel. 752 16

ROBES ET MANTEAUX

SPORRONG &. CO.

PORTRÄTTMEDALJER

Telefon: hamnanrop “SPORRONGS.

Skisser och kostnadsförslag fritt på. begäran.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0531.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free