- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
598

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 21

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hasselquist-turnéen med ödets man har under oktober
gjort en lyckosam färd genom landsorten, och pressen har
över-allt varit mycket älskvärd mot den skådespelande ballerinan,
som har alla skål att vara nöjd med sin debut på talscenen.

Även herrar Torsten Bergström och Georg Skarstedt i de
manliga huvudrollerna ha blivit välvilligt bedöma. Vi återge här ett
par vackra bilder från atelier Ekstrand av fru Hasselquist som
den sköna intriganten och hr Bergström som Napoleon.

FRISKYTTEN PÅ STORA TEATERN

Brev från S-enens (jöte borgs korrespondent

Säsongen är igång på allvar. Bägge de stora
göteborgste-atrarna ha hunnit med sin andra premiär för säsongen. Föret
i portgången, som inte varit just det allra sämsta, är
övervunnet. Lorensbergsteatern har försökt sig på »Fanatiker»,
stock-holmssuccésen för i fjol. Hur göteborgarna i gemen ställa sig
till stycket är det ännu för tidigt att yttra sig om.

Stora Teatern har hunnit fram till operan. Webers
Friskytten hade premiär den 4 oktober. Framgången var fullständig.
Sällan har väl teaterns operaensemble fått en uppgift, bättre
anpassad efter dess förmåga. Matti Rubinstein dokumenterade
sig än en gång som den kunnige och osvikligt. säkre musikaliske
ledaren. Hans instudering var av högsta klass, vad det
musikaliska angår.

Näst kapellmästaren berodde framgången på Kirsten
Flag-stad-Hall. Stockholm upplevde nyligen sin debutsensation med
lilla Astrid Ohlson. Fru Flagstad-Hall beredde samma
överraskning i Göteborg. Hennes Agatha hör till de största prestationer,
som bevittnats på denna scen. Hennes stämma har icke vank
eller lyte. Så som hon klokt och musikaliskt tolkade den stora
scenen i andra akten slog hon salongen med häpnad, applåden

kom spontant och ville aldrig tystna. I henne har Storan fått
den kvalitetsopran man så länge saknat, en sångerska, som
verkligen förmår bära upp de stora dramatiska partierna.

Conrad Arnesen sjöng Max. Besjälat och vid allra bästa
röst-disposition. Hans stämma har blivit mjukare och böjligare, och
isynnerhet de lyriska partierna i rollen återgåvos klangskönt
och med innerlig värme. Han går från klarhet till klarhet. Erik
Åby som Kaspar var väl vardaglig. Någon demonisk led frestare
var han ingalunda. Men i Vargklyftan utvecklade han god
skådespelarkonst och sina sångpartier klarade han till full
belåtenhet. Inga-Lill Söderman var en förtjusande liten Anna, och
hennes stämma klingade ovanligt väl tillsammans med fru
Flag-stad-Halls i duetterna. I biroller märktes hrr Marcus Larsson,
Eric Laurent och Karl Kinch — lyckadel — samt herr
Zetter-man — mindre till sin fördel som eremiten.

Poul Kanneworff hade regi och dekoration om hand. De
sistnämnda voro gjorda med fantasi och uppvisade många
förträffliga detaljer. Regin borde lägga sig vinn om mera rörlighet och
mindre operakonvention. P.

SÄNGLEKTIONER

GERTRUD GRUBBSTRÖM-GRONBERG

Individuell röstutbildning. Röstfel bortarbetas. Vana vid mansröster. Frasering och föredrag för romans
och opera. Även amatörer utbiSdas. Provsjungning efter anmälan tel. 810 OO månd., onsd., lörd., säkr. 9-10, 18-19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0598.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free