- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
9

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Logiken definieras här såsom vetenskapen om den rena ideen,
d. v. s. tänkandet icke såsom formelt, utan såsom totalitet af
bestäm ningar och lagar, hvilka det gifver sig sjelft, utvecklar,
icke redan eger eller hos sig förefinner *). Tänkandet är så-
lunda icke det blott formella, hvarm ed den vanliga logiken sys-
selsätter sig och har icke heller till sitt resultat det abstrakt
allmänna. Det förhåller sig till föremålen såsom ett eftertän-
kande öfver dem och produkten af dess verksam het är det all-
m änna såsom konkret d. v. s. tingens inre väsende. Denna fö-
rem ålens sanna natur kommer till m edvetande genom en för-
ändring af den form, hvari de först finnas i känslan, åskåd-
ningen och föreställningen, och är sålunda förmedlad 2\ Tän-
kandet får vidare icke fattas såsom blott subjektivt, ty det är
fram bringandet af tingens sanna väsende, och såsom sådant
objektiv tanke.3). Logiken är ett system af tankebestäm nin-
gar, inom hvilket motsattsen mellan subjektivt och objektivt
ännu icke eger ru m 4). Tanken betraktas här såsom substansen
hos så väl de yttre tingen, som det andliga. Den är således
sjelf objektiv, och kan följaktligen ej i objektet hafva sin ab-
soluta m otsatts. Icke heller kunna tankebesläm ningarne stanna
i motsägelse, ty denna upphäfves genom den förmedling, som
låter den ena bestämningen öfvergå i, utveckla sig till den an-
dra. Då tanken således är all tings substans, och denna sub-
stans ej har någon motsatts hvarigenom den inskränkes, så är
den det absoluta. Det tänkande, som fasthåller någon af o f-
vannämnda motsägelser, är ändligt, och ett sådant tänkande kal-
lar Hegel förstånd. På dess ståndpunktbefinna sig den äldre
1) Die Mt»c ist das Denken nicht alsformales, sondern als die sich
entwickclade 1’otalitiit seinor eigcnthtlmlichen Bestimmungen und Gesctze,
die es sich sclhst giebt, nicht schon h it und in sich vorfindct. P. a. st.
pagg. 28.
2) Jfr. a. st. gg. 20, 21 o. 22.
3) Jfr. a. st. gg. 23 o. 24.
4) Das logische ist, dem hisherigen zufolge, als cin System von Donkbe-
stimmungen tiherhaupt aufzusuchen. bei welchen dcrGegensatz des Subjek-
tiven und Objektiven (in seiner gcwölmlichen Bedeutung) hinwegfallt. P. a.
t. pag. 16.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free