- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
30

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om det skulle hafva någon förutsättning, skulle det genom för-
medling hafva öfvergått från det förutsatta till rent vara i).
Det är bestämningslöst, ty det bestämda innefattar ett förhål-
lande mellan åtskilda och är sålunda ett förmedladt2). Varat
kan således icke vara omedelbart utan att vara förutsättnings-
löst och bestämningslöst. Genom sin förutsättningslöshet och
bestämningslöshet är varat oändligt och närmare bestämdt ab-
strakt oändligt. Det har ingenting utom sig, hvaraf det in-
skränkes, icke heller har det inom sig någon åtskilnad.
Fattas varat såsom början, så måste det i följd af sin
förutsättningslöshet vara absolut början och i följd af sin be-
stämningslöshet abstrakt början. Alt början är absolut bety-
der, att den icke förutsätter något annat, genom hvars förmed-
ling den uppkommit. Att början är abstrakt betyder, att den
icke inom sig har någon förmedling. Båda bestämningarne äro
således ett och samma, nemligen omedelbarhet, blott betraktad
från olika synpunkter3).
Då varat är absolut början, så måste det i sig hafva
möjligheten af bestämning. Redan deri att varat sättes såsom
början innebäres att något derefter skall följa och då varat är
absolut början och det följande således icke kan följa af något
annat, så måste det följa af varat. Då varat är abstrakt början,
så måste hvarje följd af varat vara af det abstrakta varat fram-
bragt. Häraf följer att ehuruväl varat icke får betraktas så-
som innehåll, emedan allt innehåll refererar sig till sin form
och således en motsatts mellan form och innehåll och deraf
följande förmedling inom varat skulle ega rum , så qvarstår
1) Kr (der Anfang) dnrf so nichts voraussetzen, muss durch nichts
vermittelt sein, noch einen Grund haben. P. a- st. pag. 59.
2) W ie er nicht gegen Anderes eine Bestimmung haben kann, so kann
er auch keine in sich, keinen Inhalt enlhalten, denn dergleichen wäre Un-
terscheidung und Beziehung von Verschiedenem auf einander, somit eine
Vermittelung. P. a. st.
3) So muss der Anfang absoluter, oder, was hier gleichbedeutend ist,
abstracter Anfang sein. P. a. st.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free