- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
34

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

h erad t, det positiva, hvars negation det ä r, det bestäm da i
m otsatts m ot hvilket det är obestäm dt.
Om nu varat såsom det rent negativa är identisktm ed
in tet, så blifver den andra frågan, huru det förhåller sig m ed
deras åtskilnad. Skilnaden m ellan vara och intet kan enligt
Hegel icke utsägas. Vara och intet hafva ingen bestäm ning,
hvarigenom de kunna särskiljas. A tskilnaden m åste således fin-
nas i ett tredje. D etta är subjektivt taget m eningen eller fö-
reställningen, m en objektivt taget eller sådant, som det på denna
ståndpunkt förekom m er, är det blifvat. D etta kan icke vara
utan åtskilnad. I blifvat äro således vara och intet verkligen
åtskilda *). Då således vara och intet icke för sig bestå så-
som åtskilda, utan blott göra det i ett tredje, så synes deras
åtskilnad icke vara absolut, utan relativ , såvida den icke v erk -
ligen tillkom m er varat och intet på annat s ä tt, än genom ett
tredje, till hvilket båda stå i relation. B etraktas vara och in-
tet i och för sig utan relation till blifvat, så är deras åtskilnad
blott potentiel2). Fråga vi hvad denna potentiella åtskilnad
betyder, så vinna vi upplysning derom genom den analys af
föreställningen början, som Hegel företager för a tt visa a tt denna
innehåller både vara och intet. Det heter der a tt början icke
är det rena in tet, utan e tt intet, från hvilket något skall utgå,
och deraf drages den slutsattsen, a tt v arat redan innehålles i
början3). Skilnaden m ellan det rena intet och det relativa in-
te t, hvari varat ingår, em edan det derifrån u tg år, säges här
vara potentialiteten. Nu är det rena varat, e tt relativt in tet,
em edan det icke är det bestäm da varat, utan blott möjlighet
deraf. A tt skilnaden m ellan det rena varat och det rena intet
är potentiel betyder således ingenting annat än a tt potentiali-
teten , som tillkom m er det rena v a rat, m en icke det rena in-
1) Jfr a. st. pag. 85 och 86.
2) Sein und Nichts sollen nur erst unterschieden sein, d. h. der Un-
terschied derselben ist nur erst an sieh, aber er ist noch nicht gesetit. H.
W. B. 6. pag. 170.
3) Der Anfang ist nicht das reine Nichts, sondern einJNichts, von dem
etwas ausgehen soli. Das Sein ist auch schon im Anfang enthalten. H.
W . B. 3. pag. 63.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free