- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
36

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3G
vara och intet beror således helt och hållet på det a b stra h e -
rande m edvetandet. De bestäm ningar, som angifva detta för-
hållande, hafva blott subjektiv betydelse och äro satta af en
y ttre reflexion, icke genom sakens egen sjelfutveckling. Ö fv e r-
gången från vara till intet eller tvärtom är således m edvetan-
d ets öfvergång från den ena graden af abstraktion till den an-
dra. B lifvat h ar icke visat sig ega objektiv betydelse.
V arats och intets öfvergång i hvarandra kan således icke
tänkas utan antagande af sådana bestäm ningar, som förutsätta
den konkret bestäm da verkligheten, hvilken på denna stån d -
p unkt endast för föreställningen finnes. Vidare ega vara och
intet såsom blotta abstraktioner från den konkreta verkligheten
blott subjektiv betydelse, m en äro icke något sjelfständigt va-
rande. Med nödvändighet följer häraf, a tt det rena varat icke
kan vara grund till d et bestäm da, såvida grunden m åste vara
i och genom sig sjelf. D et kan blott vara utgångspunkt för
v årt tänkande, hvilket börjar m ed den klara uppfattningen af
d et abstrakta, och genom det konkretas sam m anhang m ed detta
första k lart fattade successivt leder sig till förklaringen af m ed-
vetandets gifna innehåll.
D et visar sig häraf a tt Hegel i system ets utgångspunkt
icke kunnat frigöra sig från föreställningen och a tt i följd deraf
den dualistiska m otsattsen m ellan subjekt och objekt, m ellan
form och innehåll icke är öfvervtm nen.
Men om vi ock genom det ofvan anförda lyckats ådaga-
lägga, a tt Hegel icke kunnat finna en utgångspunkt, som m ot-
sv arar hans egna fordringar, så synes dock icke derm ed vår
fråga vara fullständigt afgjord. Hegel angifver sjelf system ets
början såsom ensidig. Ensidigheten består deri a tt varat fattas
såsom blott om edelbart och icke tillika såsom förm edladt 1).
Es kann aber allerdings auch von diesem reinen Sein abstrahirt, das Sein
noch zu dem allen, wovon bereits abstrahirt worden, geschlagen werden;
dann bleibt Nichts. H. W . B. 3. pag. 95.
1) Sc olvan pag. 29.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free